Annonse
Hjem Elbiler Volkswagen med vanvittig satsing på elbiler

Volkswagen med vanvittig satsing på elbiler

Volkswagen-gruppen virker ustoppelig i sin satsing på elbiler, og skal bruke godt over 350 milliarder på elbiler de neste fem årene.

Volkswagen-gruppen står bak bilmerker som Volkswagen, Audi, Porsche, Skoda og Seat, og alle disse har nå lovende elbiler på gang som skal sikre kundegrunnlaget utover 2020-tallet.

Fra Audi kan vi blant annet forvente oss Q4 e-tron, Porsche skal gjøre sin store salgsmagnet Macan om til en elbil, Skoda har på gang lovende Enyaq, mens Seat gjennom sitt dattermerke Cupra skal lansere den flotte el-Born. Alle disse er potensielle salgsfavoritter i sine segmenter.

Hovedmerket Volkswagen har selvsagt sine egne helelektriske modeller på gang, og den kanskje mest spennende rent salgsmessig er den som nå skal følge ID.3, nemlig SUV-modellen ID.4.

Det stopper selvsagt ikke med disse elbilene fra verdens største bilprodusent, og det tyske konsernet planlegger et ras av elbiler utover 2020-tallet.

Saken fortsetter under Annonsen

Mer eksakt er planen å bygge 26 millioner elbiler innen 2030, 19 millioner på MEB-plattformen som ID.3 og el-Born blant annet er basert på, resten på den mer sportslige PPE-plattformen som står bak Porsche Taycan.

Så hvor mange elbilmodeller kan vi forvente oss fra den tyske gruppen? Jo, de planlegger ikke færre enn 70 elbilmodeller innen 2030, hvor rundt 20 allerede er i produksjon. I tillegg er det planlagt rundt 60 hybridmodeller.

Her er den som er nærmest, ID.4:

Men uansett hvor mange biler tyskerne kommer med, blir konkurransen knallhard.

Alle de andre store selskapene satser også på elbiler, på samme tid som det stadig popper opp nye helelektriske merker som håper å kunne følge i hjulsporene til Tesla. Det gjelder altså å være i forkant, og det koster penger.

Styret i Volkswagen-gruppen (VAG) har akkurat banket igjennom en ny pakke gjennom noe kalt Planning Round 69, og dette inkluderer investeringer rundt forskning og utvikling knyttet til elbilene, hybride drivverk og digital teknologi for de neste fem årene.

Den totale pakken lyder på voldsomme 73 milliarder euro, noe som i skrivende stund tilsvarer 784 milliarder kroner. Jepp, det er hinsides.

En del av dette skal brukes på å utvikle nye digitale løsninger, og på dette området har VAG økt satsingen i forhold til det som tidligere var planlagt. Nå skal det brukes 27 milliarder euro på dette feltet, rundt dobbelt av det som opprinnelig var planlagt.

Mye av dette skal gå til å utvikle egen programvare, og et stort sluk her blir nok Audis Artemis-prosjekt som etter planen skal gi oss høyteknologiske og smarte biler fra 2024.

Men med 50 nye elbilmodeller på gang skjønner vi at store deler av pengene havner her, og disse tar 35 milliarder euro av potten ‒ nesten halvparten.

Det betyr altså at VAG planlegger å bruke 376 milliarder kroner på å utvikle elbiler de neste fem årene, og det er nesten ikke til å skjønne hvordan de skal klare å bruke opp alt dette. Men vi er ganske så sikre på at de klarer det.

Hybrider er altså det tredje feltet, og rundt disse legger VAG 11 milliarder euro på bordet ‒ godt over 100 milliarder med dagens valutakurs.

‒ Etter å ha staket kursen for en batterielektrisk framtid i Volkswagen-konsernet tidlig, er vi nå verdensledende med våre elektriske plattformer med et bredt spekter av elektriske biler, sier Herbert Diess, administrerende direktør i Volkswagen-gruppen.

‒ I de kommende årene vil det være avgjørende å ta en ledende posisjon innen bilprogramvare for å møte folks behov for individuell, bærekraftig og fullt tilkoblet mobilitet i framtiden. Og derfor har vi doblet satsingen rundt digitalisering.

Resultatene av den vanvittige satsingen får vi altså se fortløpende i årene som kommer, og allerede i begynnelsen av neste år er Volkswagen ID.4 på plass her i Norge.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,817FansLik
85FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker