Vi nordmenn er vant til å bli flådd når det kommer til
bilavgifter, noe som etter hvert ga oss en av de eldste bilparkene i
Vest-Europa.
Norske politikere har heller vært ikke villig til å ta særlig
grep rundt avgiftene, til tross for at resultatet av dette var at nordmenn
kjørte rundt i unødvendige usikre biler med høye utslipp.
Slik er det fortsatt, selv om noen andre land har kommet etter
med høyere avgifter de og.
Men så kom elbilene, og disse ville norske politikerne satse
på. Og det skikkelig.
Elbilene slapp blant annet unna avgiftene, og dermed er
Norge blitt elbilnasjonen nummer én.
Og med lanseringen av svenske Polestar 2 har vi kommet til et virkelig historisk veiskille.
Sverige har hatt en ganske så mye vennligere skattepolitikk
rundt bilene, og det har gitt store utslag spesielt når det kommer til svenske biler.
Altså Volvo.
I Sverige starter for eksempel en Volvo XC40 på 294.000
kronor, mens den starter på 448.897 kroner i Norge.
Den mellomstore SUV-modellen XC60 starter på 363.900
kronor, mens nordmenn må ut med minimum 622.900 kroner.
Spranget i rene kroner blir enda større om vi sammenligner den største SUV-modellen, XC90, som starter på 619.000 kronor i Sverige ‒ og 930.900 her hjemme.
Det er mange kroner i forksjell.
Men nye tider er på vei.
Volvo Cars står sammen med eierne Geely bak det nye eksklusive
elbilmerket Polestar, som har hovedkvarter i Sverige.
Den første modellen Polestar kommer med er en hybrid kalt
Polestar 1, før de går over til rene elbiler med Polestar 2.
Denne er bygd på Volvo-plattformen CMA, kommer med et
batteri på 78 kWh, har firehjulstrekk og byr på 408 hestekrefter med et
dreiemoment på 660 Nm.
Dette skal sende bilen fra 0-100 km/t på under 5 sekunder,
mens rekkevidden skal ligge på rundt 500 kilometer.
Og Polestar har åpnet sagt at Tesla er den store rivalen, og
at de skulle styre prisen til Polestar 2 etter langdistanseversjonen til Tesla
Model 3.
Og jaggu holder de ikke ord.
Nå starter riktignok Model 3 på 384.000 kroner, med dette er
versjonen med bakhjulstrekk og en rekkevidde på 409 kilometer.
Velger man firehjulstrekk og en rekkevidde på 560 kilometer
spretter prisen opp 459.900 kroner.
Den har svenskene fått med seg, noe som gir et ganske så
uvanlig internasjonalt resultat rundt prisen på en helt ny bilmodell.
For Norge blir nå det landet som en Polestar 2 blir aller
billigst, og et godt stykke over 100.000 kroner billigere enn hva de må ut med
i hjemlandet Sverige.
Det er historisk det.
Sjekk selv:
Norge |
469.000 kroner |
Sverige |
659.000 kronor |
Tyskland |
58.800 euro |
Storbritannia |
49.900 pund |
Nederland |
59.800 euro |
Belgia |
59.800 euro |
Nå
svinger selvsagt kronekursen noe mot den svenske, og i skrivende stund
er den norske ganske så sterk. Så 659.000 kronor blir dermed 610.000 kroner,
men det likevel 141.000 kroner i forskjell ‒ fordel Norge!
Den veiledende prisen i USA er på 63.000 dollar (573.000 kr)
og i Kina 460.000 yen (586.000 kr), så ikke får vi bare Europas billigste
Polestar 2 ‒ Norge får verdens rimeligste.
‒ Vi har sett at det er stor interesse rundt Polestar 2 helt
siden vi viste den fram tidligere i år. Ved å bekrefte de europeiske prisene viser
vi enestående verdi med de høye spesifikasjonene denne representerer, sier
Polestar-sjefen Thomas Ingenlath.
At Norge er et særs viktig marked viser ikke bare den aggressive norske prisen på Polestar 2, men også det faktum at det aller første Polestar Space skal åpne i Oslo.
Det skal skje i løpet av året, og vil få følge av Polestar
Space både i Bergen, Stavanger og Trondheim.
Og de får litt av et trekkplaster.
Nemlig verdens billigste Polestar 2.
Les også: