Nok en tittel glapp for Hamilton

Med en formel 1-verdensmester som teameier og en rallycross-verdensmester som en av førerne, stakk Rosberg X Racing av med den første tittelen i Extreme E med minst mulig margin.


Det er ikke bare nye tider i bilindustrien, men også motorsporten må gjøre seg klar for langt mer miljøvennlige løsninger når de raskeste bilene skal opp mot hverandre.

En som vet alt om nettopp det er spanske Alejandro Agag, en tidligere medeier av den engelske fotballklubben QPR. Han var nemlig en av de som sto bak det elektriske motstykket til formel 1, formel E, som startet opp tilbake i 2014.

-->
Men Agag stoppet ikke der. Sammen med den tidligere racerføreren Gil de Ferran kom de opp med en idé om en ekstrem rallyserie som skulle sette fokus på miljøutfordringene i 2019, og det skulle de gjøre med spektakulære elbiler på spektakulære plasser.

Siden gikk det virkelig unna, og i april kunne de ta fatt på den første sesongen. Ni team og 18 førere stilte på startstreken i Desert X-Prix i Saudi Arabia, og det manglet ikke på profiler.

Nico Rosberg, Lewis Hamilton og Jenson Button, tre verdensmestere i formel 1, var blant teameierne, mens stjerner som Sébastien Loeb, Carlos Sainz (senior), Johan Kristoffersson, Mattias Ekström og de svenske Hansen-brødrene Timmy og Kevin var blant førerne.

Tidenes første Exteme E-sesong besto av fem runder som alle skulle sette fokus på hver sin miljøutfordring. Desert X-Prix i Saudi Arabia, Ocean X-Prix i Senegal, Arctic X-Prix på Grønland, Island X-Prix i Italia og til slutt Jurassic X-Prix i Storbritannia.

Petter Solbergs tidligere lagkamerat i rallycross-VM, svenske Johan Kristoffersson, som kjørte på lag sammen med australske Molly Taylor, viste seg raskt som en hard nøtt å knekke.

Kristoffersson og Taylor hos Rosberg X Racing (RXR) vant tre av de fire første rundene, mens Andretti United med Timmy Hansen og britiske Catie Munnings vant det fjerde.

Det ble likevel svært så spennende da det hele skulle avgjøre på den britiske militærleiren Bovington Camp i Dorset, for RXR slet langt mer i sesongavslutningen.

Det var Lewis Hamiltons Team X44 med rallyguden Loeb og spanske Cristina Gutiérrez bak spakene som endelig slapp unna uflaks som de har hatt en god dose av gjennom sesongen, og duoen kunne til slutt stikke av med seieren.

Den svenske duoen Kevin Hansen og Mikaela Åhlin-Kottulinsky som kjørte for Buttons JBXE ble nummer to i finalen, mens Andretti United tok den siste pallplassen.

RXR endte på 4. plass, og dermed ble det enda mer jevnt enn selv den spennende avslutning i formel 1 som til slutt endte med at Red Bulls Max Verstappen ble verdensmester åtte poeng foran Hamilton.

RXR og X44 endte nemlig begge på 155 poeng, men RXR tok tittelen grunnet flere 1. plasser. Så det har vært tunge sju dager for Hamilton, som mistet VM-tittelen i formel 1 i løpet av de siste svingene av sesongen.

At nettopp Rosberg og Hamilton fulgte hverandre til mållinjen har også historisk sus over seg.

Disse var nemlig lagkamerater hos Mercedes’ formel 1-lag tilbake i 2016, og det var en så voldsom intern kamp mellom de to at Rosberg like godt la opp etter den sesongen. Da hadde han blitt verdensmester kun fem poeng foran Hamilton.

Akkurat det tenkte nok ikke Rosberg på etter at seieren var klar søndag.

‒ Vi er så glade for å bli kronet til de første Extreme E-mesterne, og jeg er virkelig stolt av hele RXR-teamet, sier tyskeren som er sønn av den finske formel 1-mesteren Keke Rosberg.

‒ Teamet har jobbet så hardt hele sesongen og prestert konsekvent, og kjørt på noen av verdens mest avsidesliggende steder. Å bli mester er en stor ære.

Johan Kristofferson, fire ganger rallycross-verdensmester, var selvsagt like fornøyd.

‒ Det er fantastisk. Dette har vært en ny racingserie, et nytt lag og nye steder, men vi har jobbet så hardt for å komme hit, og å være mestere føles virkelig fantastisk, sier Kristofferson.

‒ Molly (Taylor) kjørte utmerket i dag, og klarte de utfordrende forholdene, og jeg visste at alt som var igjen for meg, var å ikke gjøre noen feil og bringe bilen hjem trygt. Vi er glade for å være mestere, og ser fram til å feire med laget.

Og kanskje som det hør og bør, ble den tredje tidligere formel 1-mestere som driver et Extreme E-lag, nummer tre. Det var nemlig Jenson Buttons JBXE, som endte opp med 119 poeng etter årets fem runder.

Tidenes første Extreme E har som mange andre arrangementer hatt sine utfordringer grunnet pandemien, og måtte stokke litt om på de opprinnelige planene. Men de har uansett kommet med en provisorisk kalender for 2022-sesongen, som også skal bestå av fem runder.

Planen er at det hele igjen skal starte i Saudi Arabia med en ørkenrunde, og det skal skje i midten av februar.

Deretter skal de kjøre en runde i mai enten i Senegal, Egypt eller Tanzania, før de returnerer til Grønland og isbreen i juli.

Deretter blir det en runde i enten Brasil, Argentina, Uruguay, Italia eller Costa Rica i september, før planen er å runde det hele av i Chile i slutten av november.

Og det er garantert med en revansjesugen Hamilton i manesjen, for å miste to titler på en uke er ikke vanlig kost for stjernen som har blitt verdensmester i formel 1 hele sju ganger.

Sammenlagtstilling Extreme E 2021:

  1. Rosberg X Racing (155 poeng)
  2. X44 (155)
  3. JBXE (119)
  4. Andretti United Extreme E (117)
  5. ABT Cupra XE (100)
  6. Acciona | Sainz XE Team (100)
  7. Veloce Racing (77)
  8. SEGI TV Chip Ganassi Racing (74)
  9. XITE Energy Racing (63)

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport