Noe for det norske politiet?

Ford har bygd en politibil-versjon av den elektriske pickupen F-150 Lightning. Se bilder.


I år skal Politidirektoratet (POD) kjøpe inn kjøretøy for hele 220 millioner, og de totalt 373 nye bilene skal fordeles på politidistriktene, Kripos og Politihøgskolen. Det er selvsagt godt nytt for politiet.

Av disse 373 kjøretøyene er det også en ny politikledd Ford-bil som skal patruljere veiene over hele landet, nemlig Ford Explorer. Dette er ikke unaturlig, for over i USA er det mange slike biler som er i aktiv tjeneste.

Forskjellen er at bilene her i elbil-nasjonen Norge er elektriske ‒ eller iallfall delvis elektriske. De norske utgavene er nemlig ladbare hybrider, og dermed hakket mer miljøvennlig enn de uniformskledde BMW X5-bilene som de erstatter.

Men de burde selvsagt vært helelektriske, for det er jo nettopp slike biler de norske myndighetene har prøvd å presse bilkjøperne over på ved bruk av ulike virkemidler. For det finnes også gode slike alternativer for politiet.

Nettopp Ford viser nå fram en som nok mange norske politibetjenter kunne tenkt seg. En skikkelig bølle av en elbil, nemlig den helt nye Ford F-150 Lightning.

Når Ford bygger spesialutgaver av bilene sine, som for eksempel de som skal i polititjeneste, kalles disse Special Service Vehicle. Og nå har de altså klar en slik utgave av den nye elektriske pickupen.

‒ Vi er stolte av å tilby USAs første elektriske politi-pickup til lokale myndigheter som kan bruke lastebilens game changer-teknologi for å bidra til å forbedre produktiviteten deres, sier Nate Oscarson, Ford Pro nasjonale salgssjef.

F-150 Lightning er ikke bare utslippsfri som jo er bra for det lokale miljøet, men har også flere smarte ting som passer en politibil ganske så bra.

‒ Pro Power Onboard kan tjene som en mobil strømkilde for å lyse opp ulykkesområder på kvelden på motorveien, den elektriske drivlinjen hjelper potensielt å redusere kostnadene forbundet med drivstoff og planlagt vedlikeholdsbehov, og Mega Power Frunk gir ekstra låsbar lagring på toppen av formålet-bygget politiegenskaper kundene våre har forventet av lederen innen politikjøretøy, sier salgssjefen med det norskklingende etternavnet.

Selvskryt er selvsagt den beste skryten, men Ford har rett i at de er ledende innen politibiler. De har faktisk levert slike spesialbygde biler i over 70 år, så dette kan de til fingerspissene. Det er kanskje ikke så rart, for dette er et enormt marked. Ford Pro leverer faktisk biler til formidable 12.000 politidepartementer.

Eventuelle lovbrytere bør helst ikke få en F-150 Lightning etter seg, for de bilene med det største batteriet har 580 hestekrefter og 1.050 Nm dreiemoment og klarer 0-96,5 km/t på under 4 sekunder.

Rekkevidden er foreløpig ikke klar, men den vanlige F-150 Lightning langdistanseversjonen har en EPA-rekkevidde på 515 kilometer.

Nå er det et ankepunkt mot at norsk politi faktisk kan kjøre rundt i en slik elbil. Ford har nemlig ingen planer om å sende den over til Europa, og har foreløpig mer enn nok med å mette etterspørselen av F-150 Lightning hjemme i USA.

Og det er selvsagt synd, for ja, det er flere enn bare norsk politi som nok kunne tenkt seg denne elektriske pickupen.

Her er bilder av den nyeste amerikanske politibilen fra Ford, 2023-utgaven Ford F-150 Lightning Pro Special Service Vehicle:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter