Vi er ikke helt sikker på hva designerne som tegnet Leaf tenkte, men den hadde iallfall en uvanlig V-form og et særegent design som virkelig skulle vise folket at dette var en futurisk sak. Siden 2010 har den riktignok kvittet seg med de verste
linjene, og den nyeste Leaf ser mer ut som en moderne bil enn noe futuriske
greier som skal prøve å imponere naboen.
bort fra dette designspråket når de presenterer det neste konseptet av en elbil. Under Tokyo Motor Show presenterer de nemlig Ariya, en
crossover SUV med et helt nytt designspråk. Dette er altså et konsept, men Nissan
hinter som bare det på at det kommer en SUV basert på denne i produksjon. Og denne er enklere å like. Slik ser Ariya ut:
konsepter som IMx og IMs, og Ariya viderefører dette med sin coupéaktige form. Ja, den ser litt futurisk ut denne og, men formen og linjene
henger langt mer sammen og resultatet har jo blitt ganske så bra. Det mener iallfall Nissan selv: ‒ Den er ultra-elegant, sømløs, skarp og sterk, sier Alfonso
Albaisa, Nissans senior visepresident for global design. ‒ Den banebrytende plattformen visjonært av våre ingeniører,
og formet av vår avanserte elektriske drivlinje og innpakning, inspirerte vårt
globale designteam til å reflektere (over designet) og komme opp med en ny form.
Ariya er et navn som vil være synonymt med den strålende nye visjonen til Nissan,
legger han entusiastisk til. Navnet er hentet fra oldtidhistorien, og skal ifølge Nissan
stå for ting som respekt og beundring.
Ariya, og har til og med lånt funksjoner og løsninger fra sportsbilen GT-R for
å gjøre denne best mulig. Ikke bare er det nye linjer å finne på Ariya, men den er også
full av teknologi og førerassistenter som jo elektriske framtidsvisjoner bør ha. Et eksempel hvor grundig de har gått til verks er den nevnte
GT-R. Nissan har nemlig lånt momentfordelingssystemet kalt ATTESA
E-TS som vi finner i sportsbilen, og fra Patrol har de for eksempel lånt det intelligente
firehjulsdriftsystemet. Ariya er også så smart at den for eksempel kan kjøre av seg
selv i visse situasjoner, og åpner dørene selv når føreren nærmer seg bilen. Ja,
nøkkelen er i smarttelefonen. Bilen laster også inn innstillingene som er lagret på telefonen,
og kan på den måte automatisk justere ting som førerseteposisjon og
klimakontroll før føreren har satt seg inn i bilen. Ariya som er 4,6 meter lang kommer altså med to elektriske
motorer og dermed med firehjulstrekk, og skal ifølge ryktene kunne rulle opp
mot 500 kilometer på en lading og nå 100 km/t på rundt 5 sekunder. Om det stemmer så har jo Nissan noen skikkelig interessant
på gang. Så får vi se hvor mye som er forandret når produksjonsversjonen
eventuelt kommer. Her er flere bilder av Nissan Ariya: Les også: