Nio feirer nye land med ny modell

Det kinesiske merket bekrefter nok en ny modell i Europa.


Hardsatsende Nio tok sitt første internasjonale steg da de satte kurs for Norge for et drøyt år siden, men de globale planene var selvsagt langt større enn dette.

Nå tar de de ytterligere steg med å åpne opp for salg i fire nye europeiske land, Tyskland, Nederland, Sverige og Danmark. Dette kommer i tillegg til utviklingssentre både i Oxford, Berlin og München, samt produksjonslokaler for batteribytte-stasjoner i Ungarn.

-->
‒ Å betjene brukere i Tyskland, Nederland, Danmark og Sverige er et viktig skritt i å realisere Nio’s 2025-plan og tilby vår unike brukeropplevelse i flere land rundt om i verden, sier grunnlegger, styreleder og administrerende direktør William Li.

‒ Våre overbevisende produkter ‒ lade- og batteribyttetjenester som endrer spillet, sammen med virkelig innovative og fleksible abonnementsmodeller, vil endre landskapet for elbiler. Vårt engasjement for regionen markerer starten på Nio’s neste kapittel i vår globale utvikling.

På samme tid åpner også de også et nytt Nio House i Berlin, og skal utvide fortløpende med nye hus i byer som Hamburg, Frankfurt, Düsseldorf, Amsterdam, Rotterdam, København, Stockholm og Göteborg.

Det første steget ut i Europa var med den ganske voksne SUV-modellen ES8, og de har også åpnet salget for ET7 ‒ en sportslig sedan basert på Nio’s nye plattform kalt NT2.

De har også bekreftet at lillesøster ET5 er på vei til Norge, og denne skal være på plass i løpet av første halvdel av 2023. Og med bekreftelsen av fire nye land følger også en ny modell.

De åpner nemlig også for bestillinger av Nio EL7, en ganske stor SUV som også er basert på NT2-plattformen. Bilen er 4,91 meter lang, 1,99 meter bred og 1,72 meter høy og har en akselavstand på nærmere tre meter, og byr også på et gavmildt bagasjerom som rommer 658 liter.

I likhet med de andre elbilene byr også EL7 på det meste av løsninger og teknologi som Nio har tilgjengelig, noe som blant annet betyr hjelperen Nomi med kunstig intelligens, selvkjørende assistanse og et kraftig lydanlegg.

Ettersom det kinesiske merket startet opp som en partner til det kinesiske laget i formel E har de et ekstra fokus på det sportslige, selv i en familievennlig og luksuriøs SUV som EL7. Drivverket til denne byr på 480 (644 hk) kW og 850 Nm dreiemoment, og 0-100 km/t er oppgitt til 3,9 sekunder.

Og den stopper like imponerende, for fra 100 km/t til full stopp trenger den store bilen kun 33,9 meter på. Den kommer også med firehjulsdrift.

Når det gjelder oppgitt WLTP-rekkevidde er ikke dette tallet bekreftet ennå, men Nio stipulerer selv denne til 513 kilometer.

Hvor avansert EL7 faktisk er viser også antall kjøremoduser, hvor det er fem grunnleggende og fem litt mer spesielle. Dette inkluderer både Sport, Comfort, Eco og Snø, og det er til og med en egen modus for tilhenger. For ja, etter at nordmenn har etterlyst hengerfeste er nå alle modellene tilgjengelig med dette.

Når eventuelt Nio EL7 er på markedet har ikke Nio sagt noe om, og når den er på plass teller den europeiske familien fire medlemmer ‒ ES8, ET7, ET5 og EL7.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter