Nio ET7 på vei til Europa

Fra SUV til sedan. Den andre Nio-modellen er nå på vei til Europa og Norge.


Nio er nå klar for å utvide den europeiske horisonten med fire nye land, Tyskland, Nederland, Sverige og Danmark.

Fra før har de som kjent tjuvstartet her i Norge, og åpnet sitt første Nio House i Oslo tilbake i september. Siden er det registrert nærmere 800 Nio ES8 med norske skilt, så SUV-modellen har blitt ganske så populær her hjemme.

-->
Det gir nok Nio forventinger når de tar sats videre ut i Europa, og spesielt i Tyskland med sine drøye 80 millioner innbyggere.

Og at den lanseringen nærmer seg viser en annen ting, for nå har den første lasten med ET7 som Nio selv kaller en smart-sedan forlatt Kina med kurs for Europa.

Elbilen er kanskje litt overraskende ikke splitter ny, for Nio har for lengst lansert den hjemme i Kina. Der har den selskap av SUV-modellene ES6 og ES8 samt coupémodellen EC6, og det er også på gang nok en SUV-modell kalt ES7.

ET7 som ble lansert i Kina i fjor vår har siden bidratt til at Nio-salget har fått et skikkelig løft i 2022, men bilmerket har som de fleste andre også fått forsinkelser i produksjonen grunnet delemangler. Men det går heldigvis ikke utover Europa-debuten.

I januar kunne nemlig grunnlegger William Li avsløre at den neste elbilen, altså ET7, skulle komme til Norge i løpet av 4. kvartal, og denne skal følges av lillesøster ET5 som etter planen skal dukke opp til våren en gang.

Og nå har altså det første lasteskipet med Nio ET7 forlatt havnen i Lianyungang og satt kurs for Europa, og bør dermed være her i midten av september. Hvor mange biler som er på tur er ikke kjent, men Wilhelmsen-skipet «Carmen» kan frakte mange tusen biler om gangen.

ET7 er en coupéinspirert sedan som måler over 5 meter i lengden, har en 12,8-tommers senterskjerm og skal når den største batteripakken på 150 kWh er klar klare 1.000 kilometer med rekkevidde målt etter den kinesiske CLTC-standarden. Den kommer for tiden med batteripakker på 75- og 100 kWh.

Bilen er utstyrt med en masse sensorer og kameraer som gjør den ganske selvkjørende, og over i Kina er den utstyrt med to elmotorer som til sammen gir formidable 644 hestekrefter og 850 Nm dreiemomentet.

Hva den europeiske versjonen som i april fikk europeiske typegodkjenning eksakt vil ha av spesifikasjoner er foreløpig ikke kjent, men dette blir nok klart i ganske nær framtid.

For som du kan se av videoen er den nå på tur over til Europa, og markerer for alvor den europeiske starten for det hardtsatsende elbilmerket.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter