Nyhetene har kommet tett fra Nio den siste tiden. For da det kinesiske merket rundet ett år her i Norge var det også klart for den europeiske satstingen, og med denne kommer det hele tre nye elbiler.
Flaggskipet ET7 ble vist fram da Nio Norge rundet ett år, og den litt mer kompakte SUV-modellen EL7 har fulgt rett i hekken. Da gjenstår ET5, en lillesøster av ET7 som også byr på sportslige egenskaper og som er så aerodynamisk at den har en luftdrag-koeffisient på kun 0,24.
-->
Dette er altså en litt mer sportslig sedan med svært så moderne linjer, og byr på den såkalte fastback-silhuetten som kan minne om en coupé. Bilen er ikke overraskende litt mindre enn storesøster ET7.
Men det betyr ikke at Nio har spart på noe, og ET5 kan by på ting som et digert panorama glasstak, IllumiBlade baklykter som strekker seg over hele bakenden, «soft-close» dører og rammeløse vinduer, innfelte håndtak og selvsagt sportslige egenskaper.
Nio har også puttet det siste drivsystemet de har utviklet inn i ET5, og dette gir bilen 360 kW (480 hk) og et dreiemoment på 700 Nm. Dette åpner for 0-100 km/t på 4,0 sekunder, og bremsingen er nesten like rask ‒ fra 100 km/t ned til null går det kun 33,8 meter. Toppfarten er opplyst til 200 km/t.
Bilen byr også på to motorer, 150 kW induksjonsmotor foran og 210 kW PM-motor bak, og systemet gjør sitt til at kraften blir fordelt smart i henhold til kjørescenarier.
Nio opplyser også at vektbalansen er på perfekte 50:50, så kjøreegenskapene bør være godt ivaretatt.
Som med de andre nye bilene til Nio byr også ET5 på åtte kjøremoduser, inkludert Sport, Komfort, Øko, Snø, Sand og Våt, og en drøss med førerassistenter gjennom NAD-pakken (Nio Autonomous Driving) som byr på både Nio Adam Super Computing og Nio Aquila Super Sensing.
Det litt mer luksuriøse bør også være godt ivaretatt, for det hardtsatsende merket går for en strategi hvor de putter det meste av utstyr inn i standardpakken til bilene. Nio ET5 er intet unntak, og kan by på ting som to klimasoner med antimikrobisk & anti-allergen filtre, massasjeseter og seteventilasjon i forsetene, varme i alle seter, et 4K Dashboard kamera og altså en del førerassistenter.
Man kan se for seg at Nio ET5 blir en rival til Tesla Model 3, en sportslig sedan som er 4,69 meter lang. ET5 måler på sin side 4,79 meter i lengden.
Og det er nok ikke tilfeldig at startprisen til en ET5 havner i samme område som startprisen for en Model 3, som starter på 409.990 kroner. Dette er dog for den utgaven som bruker 6,1 sekunder opp til 100 km/t, og langdistanseutgaven som har en WLTP-rekkevidde på hele 602 kilometer og bruker 4,4 sekunder på sprinten starter på 494.990 kroner.
Nio ET5 har to ganske like priser.
For bestilles en ET5 uten batteri, for ja, også denne kan kjøpes uten et batteri som deretter kan leies, er startprisen på 409.000 kroner.
De aller fleste kundene til Nio, 97 prosent, velger løsningen med å leie batteriet, men for de som også vil kjøpe ET5 med et batteri er startprisen 499.000 kroner med et 75 kWh batteri. Her opplyser Nio Norge en WLTP-rekkevidde på 405-445 kilometer.
ET5 er også tilgjengelig med den store batteripakken på 100 kW, og da spretter prisen opp til 569.000 kroner. Her er rekkevidden opplyst til 525-580 kilometer.
Fordelen med å leie et batteri er at det åpner for å bytte størrelse avhengig av hva man skal bruke bilen til, og i framtiden åpner det også for et digert batteri på 150 kW som Nio utvikler. Med dette spretter rekkevidden til værs, og den blir da blant de elbilene som kan rulle aller lengst på en lading.
Nio ruller ut de tre nye modellene sine på samme tid som de utvider sin europeiske satsting fra Norge til hele åtte land, og Nio-sjef William Li har tidligere bekreftet til oss at ET5 skal være på plass i løpet av første halvdel av neste år.
Her er bilder av en ny rival til Tesla Model 3, en bil som var Norges mest solgte nybil i 2021, så får tiden vise hvor godt Nio ET5 treffer det norske folket:
Les også: