Det er fortsatt altfor mange dødsulykker på norske veier. (Foto: Statens vegvesen)

Ni mistet livet i juli-trafikken

Statens vegvesens foreløpige julitall viser at det var færre dødsulykker i juli i år målt mot samme måned i fjor, men likevel mistet ni livet i trafikken.


Med ni omkomne i juli-trafikken er det totale tallet så langt i år 61 omkomne på norske veier.

Tallet etter samme periode i fjor var 58 trafikkdrepte, mens ni omkomne er fem færre enn i juni og tre færre enn i juli i fjor.

-->
‒ Det er færre omkomne i juli enn i juni, men fortsatt er det dessverre for mange som omkommer i trafikken, sier Hilde Halås Hasseløsæther, fungerende avdelingsdirektør for Trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

‒ I Nasjonal transportplan er det et mål at det innen 2030 skal være maksimalt 350 drepte og hardt skadde i trafikken, hvorav maksimalt 50 drepte. Med dagens utvikling ligger vi dessverre ikke an til å nå det målet. For å oppnå en bedre trafikksikkerhetsutvikling må vi gjøre mer av det vi vet virker, og sammen med de andre aktørene på feltet har vi en plan for å lykkes med å redusere antallet alvorlige ulykker.

(Foto: Statens vegvesen)

Ifølge Vegvesenet var tre av de ni omkomne i juli fører eller passasjer på motorsykkel, og totalt har 16 mennesker mistet livet grunnet MC-ulykker hittil i år. Det er sju flere enn samme periode i fjor. 

‒ Motorsyklister er mindre beskyttet enn bilister, men kjører i samme hastigheter, sier Halås Hasseløsæther.

‒ Derfor er de på MC langt mer utsatt for alvorlige skader og død når ulykken er ute. Ungdom som kjører lett motorsykkel, har i tillegg den sårbarhetsfaktoren at de har relativt lite trafikkerfaring i forhold til eldre trafikanter. Og det er krevende å kjøre MC; det kan få store konsekvenser å gjøre feil som plassering i kjørebane og fart i kurver. De fleste dødsulykker med MC skjer ved utforkjøring i kurve.

Også Trygg Trafikk er bekymret for det høye antallet fatale MC-ulykker.

‒ Vi har hatt altfor mange ulykker med MC i år og spesielt i sommer, sier fagdirektør i Trygg Trafikk, Tanja Loftsgarden.

‒ Kjører du MC er du særlig utsatt og sårbar hvis uhellet først er ute. Derfor er det ekstra viktig å holde riktig fart og være forberedt på at farlige situasjoner kan oppstå når du minst venter det. Sikkerhet må prioriteres, og det er viktig å kjøre i henhold til egne ferdigheter.

(Foto: Morten Brakestad, Trygg Trafikk)

Trygg Trafikk sier at det er en blanding av utforkjøringer og møteulykker som dominerer ulykkesbildet så langt i 2024.  

– For høy fart etter forholdene eller uoppmerksomhet er typiske medvirkende årsaker til denne typen ulykker, sier Loftsgarden.

‒ Derfor oppfordrer vi alle til å holde fartsgrensen og ha oppmerksomheten rettet mot kjøringen. Særlig viktig er det å legge bort distraherende elementer som mobiltelefonen.

August betyr slutten på sommerferien og mange feriebilister ute på veiene. 

‒ Statens vegvesen oppfordrer alle til å opptre på en måte som ivaretar sikkerheten både til en selv, egne passasjerer og andre trafikanter, sier Hilde Halås Hasseløsæther.

‒ Beregn god tid, kjør forsiktig og etter forholdene, vær oppmerksom på det som skjer rundt deg, og unngå å bli tatt av stressfølelsen om du blir liggende i kø eller skal rekke en ferje.

Antall trafikkdrepte:

Kilde: Statens vegvesen

Les også:

Hva tenker du