Med ni omkomne i juli-trafikken er det totale tallet så langt i år 61 omkomne på norske veier.
Tallet etter samme periode i fjor var 58 trafikkdrepte, mens ni omkomne er fem færre enn i juni og tre færre enn i juli i fjor.
Ifølge Vegvesenet var tre av de ni omkomne i juli fører eller passasjer på motorsykkel, og totalt har 16 mennesker mistet livet grunnet MC-ulykker hittil i år. Det er sju flere enn samme periode i fjor.
‒ Motorsyklister er mindre beskyttet enn bilister, men kjører i samme hastigheter, sier Halås Hasseløsæther.
‒ Derfor er de på MC langt mer utsatt for alvorlige skader og død når ulykken er ute. Ungdom som kjører lett motorsykkel, har i tillegg den sårbarhetsfaktoren at de har relativt lite trafikkerfaring i forhold til eldre trafikanter. Og det er krevende å kjøre MC; det kan få store konsekvenser å gjøre feil som plassering i kjørebane og fart i kurver. De fleste dødsulykker med MC skjer ved utforkjøring i kurve.
Også Trygg Trafikk er bekymret for det høye antallet fatale MC-ulykker.
Trygg Trafikk sier at det er en blanding av utforkjøringer og møteulykker som dominerer ulykkesbildet så langt i 2024.
– For høy fart etter forholdene eller uoppmerksomhet er typiske medvirkende årsaker til denne typen ulykker, sier Loftsgarden.
‒ Derfor oppfordrer vi alle til å holde fartsgrensen og ha oppmerksomheten rettet mot kjøringen. Særlig viktig er det å legge bort distraherende elementer som mobiltelefonen.
Les også:
- Raskere enn Rimac Nevera og Bugatti Chiron Super Sport
- Hondas elbil-konsept hanket inn stor pris
- Elektrisk G-klasse også som varebil