Nordmenn har aldri vært så på hugget når det kommer til de sagnomsuste Super Bowl-reklamene som i år.
Grunnen har alle fått med seg, for filmstjernen og moroklumpen Will Ferrell hadde nemlig lagt selveste Norge for hat. General Motors (GM) fant ut at de skulle brukes verdens dyreste annonsesekunder, et halvt minutt skal ha kostet nærmere 50 millioner kroner, til et aldri så lite bakholdsangrep mot vårt lille kongerike.
-->
Reklamen som rullet over skjermene, som du selvsagt skal få se litt lengre ned, viste en ilter Will Ferrell og to kjendisvenner som reiste til Norge for å ta et oppgjør med disse fordømte nordmennene som er bedre til å kjøpe elbiler.
Reklamen har i etterkant blitt hyllet som en av de beste under Super Bowl av flere, deriblant selveste CNN.
Men GM var selvsagt ikke den eneste bilprodusenten som brukte millioner under de mange spilleavbrekkene i søndagens finale, og en annen som dukket opp på skjermene var Jeep.
Også denne bør være høyaktuell her i Norge, og det er ikke for at vi er så glade i Jeep. Nei, det er fordi en av de artistene nordmenn generelt setter aller høyest dukket opp i denne.
Bruce Springsteen har spilt hele 24 konserter i Norge siden 1981, og til sammenligning har han avholdt åtte konserter i Finland og 18 i Danmark. Bruce er altså helt sjef her hjemme.
Han er sjef i USA også, inkludert i Kansas midt i USA.
Jeep kalte reklamen «The Middle», og lot nye biler være nye biler. Sammen med Springsteen dukket det nemlig opp to gamle Jeep-modeller, en 1980-modell av Jeep CJ-5 samt en Willys Jeep CJ-5 fra 1965 som man kan skimte i bakgrunnen.
I kjent fortellerstil snakker Springsteen om livet generelt og at vi igjen kan finne felles grunn, og avslutter selvsagt bare som han kan ‒ «det er håp på veien ‒ der framme».
Jeep gjorde denne ganske så eksklusiv, så den rullet kun en gang over de amerikanske TV-skjermene. Det har ført til et rush av folk over til Jeeps YouTube-kanal, hvor den i skrivende stund har over utrolige 34 millioner visninger.
Og nå kan du gi den enda en visning, for her er den ganske så spesielle Jeep-reklamen:
Å spille på følelser er et velkjent reklamegrep, og det kan vi trygt slå fast at Toyota gjorde under årets Super Bowl.
Den japanske giganten hadde flere reklamer på lur, og denne om en paralympic-legende med 13 gullmedaljer viser at det finnes håp og uant styrke i alle oss mennesker så lenge vi ikke gir opp.
En annen GM-reklame gravde fram nostalgien, for mange husker den spesielle filmen «Edward Saksehånd» fra 1990 med Johnny Depp og Winona Ryder i hovedrollene.
GM har funnet fram til sønnen hans, Edgar, og på plass er også Winona Ryder i rollen som en bekymret mor.
Edgar lever et ganske så deprimerende liv, men ting blir med ett ganske så lysere når det dukker opp en helt ny og supermoderne elbil kalt Cadillac Lyriq:
Men den reklamen vi nordmenn kommer til å huske aller best fra Super Bowl 2021, er altså den som er kalt «No Way, Norway».
Her er Will Ferrell møkk lei den norske elbil-dominansen, og inviterer like godt filmstjernen Awkwafina og TV-personligheten Kenan Thompson med til kongeriket. Der skal de ta et skikkelig oppgjør med nordmennene, for Will godtar ikke at USA henger etter når det kommer til elbiler.
Slik er reklamen som rullet over TV-skjermen, og som bokstavelig setter lille Norge på det det store amerikanske kartet.
Les også: