Nei til eksosbiler fra 2030, men folket vil ikke ha elbiler

Myndighetene i Storbritannia har bestemt seg for å forsere et salgsforbud rettet mot nye bensin- og dieselbiler med fem år, men folket selv er svært så lunkne til elbiler.


Norge er selvsagt ikke det eneste landet som har bestemt seg for å fase ut nybilsalget av de mest forurensende bilene, en plan regjeringen kom med allerede i 2017.

Her hjemme er målet alle nybilene som registreres fra 2025 være nullutslippsbiler, så vi får se hvordan myndighetene har tenkt å legge dette opp.

-->
Også over i England vil politikerne fase ut de bilene som forurenser mest, og planen var tidligere i år at det skulle skje i 2035.

Her snakker vi altså om en skikkelig bilnasjon som har fostret opp en rekke store bilmerker, som Aston Martin, Bentley, Rolls-Royce, Jaguar, Land Rover, Lotus, Mini, Morgan og MG.

Men den opprinnelige 2035-planen skal nå framskyndes, og den nye deadlinen er 2030 ‒ 10 år fram i tid. Britene holder fornuftig nok litt igjen, og åpner også for nye ladbare hybrider etter dette.

Takket være store incentiver leder nå Norge an i overgangen til nullutslipp rundt nybilsalget, og i løpet av årets 10 første måneder er drøyt halvparten av nybilregistreringene her hjemme elbiler.

Tall fra OFV viser at av totalt 108.298 nye biler så langt i 2020 er 56.048 nullutslippsbiler, noe som er en økning på 5,3 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Men hvordan står det til på biløya?

Vel, det er milevis unna norske tilstander, selv om det også er en økning av elbiler der.

Tall fra SMMT, en britisk bilorganisasjon for både selgere og produsenter, viser at det er registrert 75.946 nye elbiler i Storbritannia de 10 første månedene. Dette er også godt over det norske salget, men tallene viser også hvor langt unna de er 2030-målet.

Det er nemlig totalt registrert nærmere 1,4 millioner nye biler der, og markedsandelen for elbiler er på 5,5 prosent for de ti første månedene. Legger vi til de ladbare hybridene som det er solgt 50.052 av, blir markedsandelen på 9,1 prosent så langt i år.

De rene bensinbilene regjerer med en markedsandel på 57 prosent, mens de rene dieselbilene er det nest mest populære valget med en markedsandel på 16,6 prosent

Og pilene peker heller ikke rett til værs for elbilene, for markedsoppgangen målt mot samme periode i fjor er kun på 4,1 prosentpoeng.

SMMT er da også fornøyd med at myndighetene åpner for ladbare hybrider etter 2030, som de ser på en viktig overgangsteknologi.

‒ Vi deler regjeringens ambisjoner, og produsenter har allerede investert milliarder som hjelper tusenvis over til nullutslipp. Men den nye tidsfristen, om et tiår, er en voldsom utfordring, sier SMMT-sjef Mike Hawes.

De britiske myndighetene har også en vei å gå for å overtale bilkjøperne om at elbiler er et godt alternativ, viser en ny undersøkelse gjort av Kwik Fit ‒ et uavhengig britisk delebil-selskap.

Her svarer kun 1 av 12 at deres neste nybil blir en helelektrisk en, noe sikkert Aston Martin er fornøyd med. De har nemlig en helt ny SUV som egentlig skulle bli en elbil, men som endte opp som en bensiner ‒ den stilfulle DBX.

Spørreundersøkelsen til Kwik Fit avdekker at ting som infrastruktur, rekkevidde og kostander er de største hindringene for elbilene, og disse er faktisk så store at kun 8 prosent svarer at de vil kjøpe en elbil neste gang.

Det de fleste er bekymret for er lademuligheter og da spesielt hurtiglading, hvor 37 prosent sier at dette er grunnen til at de ikke vil kjøpe en elbil. Løsningen er dog ganske enkel, nemlig å sette opp flere hurtigladestasjoner.

Rekkevidde er nummer to med 35 prosent, og dette jobber som kjent bilprodusentene hardt med. Engelskmennene selv kjører heller ikke veldig langt i snitt daglig, godt under 5 mil, så mange vil nok oppdage at rekkevidden ikke er et så veldig stort hinder.

33 prosent lar skremme av høye priser, for elbilene er faktisk dyrere å lage enn bensinbiler. Men kostandene rundt batteriene har falt de siste årene, og vil falle ytterligere i årene som kommer slik at elbilene vil bli billigere for kundene. Konkurranse hardner også til med stadig flere elbiler, noe som selvsagt påvirker utsalgsprisen.

Den fjerde største hindringen for å velge en elbil neste gang er utfordringen med hjemmelading, noe 30 prosent er bekymret for, mens 26 prosent er skeptisk til at batteriet varer lenge nok.

Det positive, sett med elbil-brillene, er at kun 18 prosent sier at de er så glade i bensin- og dieselmotoren at de ikke vil skille seg fra den.

1 av 10 mener også at elbiler ikke er mer miljøvennlig enn eksisterende biler, og da tenker de nok på selve produksjonen som fører til mer CO2-utslipp enn det «vanlige» biler gjør.

Så de britiske politikerne har en jobb å gjøre, og vi tipper at overgangen ikke kommer til å bli like stille som elbilene. Vi har jo sett diskusjonsklimaet under Brexit og koronapandemien, så det er bare å hente fram popkornet når du åpner britiske nyhetssider også i tiden framover.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter