‒ Nei, nødblink åpner ikke for nødparkering!

Du har kanskje gjort det selv; satt på nødblinkerne under en rask, men ulovlig, parkering. Det kan straffe seg dyrt.


NAF mener nå at bruken av nødblinkerne til andre ting enn reelle nødsituasjoner, nå begynner å bli så utvannet at bilfolket faktisk trenger en oppdatering på hva som egentlig er lov.

For å parkere ulovlig er nettopp det, uansett om nødblinkerne er satt på.

-->
‒ Ingen kan gjøre en ulovlig parkering lovlig med å bruke varselblink. Snarere risikerer du en større bot enn du ellers ville fått, melder Thor Egil Braadland hos NAF.

Over i bilens hjemland, USA, er det som kjent ingen som tar kollektiv. Der skal man kjøre bil, og nødblinkerne er blitt så utbredt ved tjuvparkering at de like godt har satt en egen benevnelse på den ‒ «park anywhere»-knappen.

Og vi nordmenn bruker den også flittig når det kommer til «nødparkeringer».

‒ Mange bruker varselblinken som om det var et «arrestanten løslates»-kort. Det er det ikke, sier NAF’s myndighetskontakt.

‒ Snarere kan det virke omvendt. Nødlysene blir rett og slett et varsel om en ulovlig parkering. Det framhever den ulovlige parkeringen og tiltrekker seg oppmerksomhet, sier Braadland.

Han forteller at jussen er glassklar, og at nødblink er en forlengelse av varseltrekanten. Den skal altså brukes til å varsle om en nødsituasjon.

‒ Alt annet er å undergrave bruken av nødlys, sier han, og legger til:

‒ De tilfellene man skal bruke nødlys er ganske opplagte: Man må være i nød, og man må stå der uten praktiske alternativer. Det er et varsel om at her skal jeg ikke stå, og at jeg vet jeg ikke skal stå her. Varsellys er spesielt viktige i mørket, for å markere hvor bredt og hvor langt kjøretøyet er.

Mange av oss har benyttet «parker overalt»-knappen, og Braadland tror det bygger på en bevisst eller ubevisst misforståelse:

‒ Det finnes ikke noe i Norge som heter «midlertidig stans». Man skiller mellom «parkering» og «av- og påstigning». Hvis stansen din ikke er en kort «av- og påstigning» for en passasjer, så er det en parkering. Det finnes ikke noe mellom dette. I en sone med parkering forbudt eller i et sykkelfelt så er også en tidsbegrenset parkering forbudt, selv om man bruker nødlys.

‒ Stans, også med motoren i gang, kan ikke legitimeres med nødblink, understreker han.

Så hva risikerer de som nødparkerer? Vel, bøtesatsen for ulovlig parkering starter på 900 kroner, og kan øke med alvorlighetsgrad, for eksempel om man hindrer kollektivtrafikken.

Men man risikerer også en større bot av en annen årsak, sier Braadland:

‒ Ved å sette på nødlys bruker du lysene feil. Det mange ikke tenker på er at politiet faktisk har mulighet til å gi deg bøter for ulovlig lysbruk, slik de for eksempel gjør ved ulovlig bruk av tåkelys, sier han advarende.

Så nei, nødblink gir ikke rett til nødparkering. For det er rett og slett ingenting som heter akkurat det.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Forbruker