Det går så raskt unna med elbilene i Norge at Statens
vegvesen nå har tatt i bruk den fjerde skiltkombinasjonen som skiller disse fra
andre biltyper. Husker du de tre første? Svaret kommer litt lenger ned.
kom til Norge, for slike biler har eksistert siden slutten av 1800-tallet. Men det er noen kjendiser som sørget for at det ble gratis å
passere i bommene for elbiler, og det kan vi jo kalle et slags startskudd for den
norske elbil-boomen. I 1989 var det en norsk supergruppe på pop-himmelen, nemlig a-ha.
To av medlemmene, Morten Harket og Magne Furuholmen, var på tur sammen med Frederic
Hauge da de kom over en ombygd Fiat Panda i Sveits. De falt for elbilen, og bestemte seg for å importere den
merkelige og utslippsfrie doningen til Norge. Bellona-sjef Hauge brukte bilen til jobb, men nektet å
betale i Oslo-bommen. Han mente elbiler burde få fritak. Det gikk til slutt så langt at bilen ble konfiskert og
auksjonert bort. Bellona svarte med å kjøpe den tilbake, da ingen andre brydde
seg om å by på det merkelige kjøretøyet. Og som vi har erfart er ikke Hauge den første som gir seg.
det ble gratis bompassering for elbiler. Tre år senere kom den første bilen med EL-skiltene, som
skulle gjøre det enklere å skille elbiler fra de andre. Salget av elbiler gikk derimot tregt, og EL-serien varte
faktisk i hele 17 år. Men i 2016 var boomen så smått i gang, og EK-serien som tok
over varte kun i to år. Neste ut var EV-skiltene, som kom i august 2018. Og som vi skjønner tok det rundt 13 måneder på å fylle skiltserien
fra EV 10000 til EV 99999.
overraskende ble den registrert i Bærum utenfor Oslo. Men det var verken en Tesla, I-Pace, e-tron eller noen av de
litt dyrere elbilene, men faktisk en Renault Kangoo. En annen plass elbiler er blitt populære er i Stavanger, og
der finner vi nå elbilen med skiltet EB 10000. Også denne er litt overraskende, for det var nemlig en Hyundai Ioniq som fikk EB 10000. Men at den bilen er skiltet med EB betyr ikke at du
automatisk får et slikt om du registrerer en ny elbil i nærmeste framtid. – Bilforhandlerne bestiller mange skilt av gangen, og har
derfor ofte skilt på lager. I tillegg kan Statens vegvesens trafikkstasjoner ha
skilt med EV-kombinasjonen på lager. Det er derfor ikke slik at du nødvendigvis
får et bilskilt med EB-kombinasjonen ‒ selv om du kjøper ny elbil etter at
serien nå er tatt i bruk, forklarer seniorrådgiver Jon Terje Presthus i Statens
vegvesen. Alle de tre foregående elbilskiltene har hatt forkortelser
som gir assosiasjoner til elbiler, men Statens vegvesen understreker at det
ikke er noen offisiell betydning for skiltene. Så de som påstår at EB er en forkortelse for ElBil tar altså
feil, selv om det ikke er helt feil heller. Den neste skiltrekken kan også tolkes som en forkortelse på
elbiler, for det blir EC. Og da kan jo de mest påståelige hevde at det står for
Electric Car, selv om skiltbokstavene altså ikke er en forkortelse for noe. Hydrogenbiler har for øvrig skilt som starter på HY. Per 26. september er det 260.357 registrerte elbiler i Norge, ifølge nettstedet Elbilstatistikk.no. Les også: