De historisk høye pumpeprisene har bitt seg fast. (Fotos: NAF)

NAF: Nå må Vedum gjøre noe med bensinprisene

Bensinprisen holder seg stabilt over 20 kroner, og NAF er lei brutte løfter.


Det nærmer seg revidert statsbudsjett, og vi tipper politikerne spesielt over hos Senterpartiet gløtter bekymringsfullt over på bensinstasjonene når de kjører forbi disse.

For under valgkampen i 2021 meldte Sp at det ikke var aktuelt å sitte i en regjering med drivstoffpriser over 20 kroner literen, men det siste året har prisene både for bensin og diesel sprengt seg gjennom denne grensen med klar margin.

I tillegg sier regjeringserklæringen som Ap og Sp har signert at regjeringen skal «…redusere avgifter som rammer folk flest, som for eksempel elavgift og drivstoffavgifter».

‒ Tålmodigheten er over.

Det sier pressesjef Ingunn Handagard i NAF, som kan konstatere at pumpeprisen på enkelte steder har vært oppe i 25 kroner literen den siste tiden.

Hun krever nå at Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum følger opp sin egne drivstoff-løfter, hvor Sp altså tilbake i 2021 lovet at de skulle gjøre det billigere å kjøre dieselbil.

Vedum får nå en ny mulighet til å vise at det ikke kun var valgflesk, for snart er det klart for revidert statsbudsjett for 2023.

‒ Pumpeprisen har bitt seg fast på godt over 20 kroner literen. I revidert budsjett har regjeringen mulighet til å innfri på de lovede avgiftskuttene, sier Handagard.

Det er lett å se seg blind på nybilsalget, hvor rundt 9 av 10 biler nå er helelektriske, og tro at høye pumpepriser ikke er noe stort problem.

Men de fleste som kjører bil i Norge gjør det bak rattet på en som har forbrenningsmotor, for statistikken til SSB viser at i utgangen av 2022 var det 600.000 elbiler i en bilpark som totalt teller nærmere 3 millioner biler.

Det betyr altså at rundt 4 av 5 biler med norske skilt faktisk trenger bensin eller diesel.

‒ Vi i NAF forventer at regjeringen gjør det de har lovet for landets nærmere 2,5 millioner bensin- og dieselbilister, sier Handagard.

‒ Det eneste store avgiftskuttet vi har sett er på anleggsdiesel. Det var bra for drivstoffprisen for traktorer og anleggsmaskiner, men ingen av landets bensin- og dieselbilister merket noen forskjell på pumpeprisen.

De historisk høye pumpeprisene har bitt seg fast. (Fotos: NAF)

Håpet har vært at de skyhøye pumpeprisene har vært et forbigående problem, men den høye snittprisen har ikke falt.

NAF har tall som viser at i løpet av de siste 12 månedene har snittprisen på både bensin 95 oktan og diesel mange måneder vært på over 22 kroner.

Og utviklingen er ikke akkurat positiv. Ferske tall fra SSB viser at prisene for både bensin og diesel steg fra februar til mars. 

‒ Kuttet i avgifter på anleggsdieselen viser at det er mulig å kutte i avgiftene om det er politisk vilje, understreker en utålmodig pressesjef i NAF, Ingunn Handagard.

Les også:

Les mer om:

Nyheter