Det har over lengre tid vært mulig å gi kommandoer til moderne biler, som for eksempel be bilen selv senke temperaturen i kupeen.
I takt med utviklingen av enda mer avanserte biler har også AI-assistenter brøytet seg vei inn i infotainmentene, og den kunstige intelligensen kan stadig svare på mer avanserte spørsmål.
-->
Den store nyheten er at stadig flere av de AI-baserte chat- og info-robotene også baner seg vei inn i bilene, og her er naturligvis den aller mest kjente ChatGPT.
Over hos Mercedes har de brøytet vei for AI-assistansene gjennom MBUX-systemet og stemmeassistentene der. Også de har tatt i bruk ChatGPT og Bing gjennom Microsoft Azure OpenAI Service, og det tyske merket var faktisk en av de første som inkluderte ChatGPT gjennom et amerikansk beta-program i fjor.
Nå er det på tide å rulle løsningen ut til den store verden ved å inkluderer dette i serieproduserte biler. Og dette er imponerende greier, noe du selv skal få oppleve i en video.
Her kan føreren rett og slett snakke helt vanlig til AI-assistenten, akkurat slik man gjør med passasjerene. Men AI er hakket mer kunnskapsrik, så her er det mulig å få svar på all slags spørsmål fra popkultur til geografi, vitenskap, helse og historie.
Men det er mer. Det intelligente systemet er nemlig også «kontekstbevisst», noe som betyr at den kan svare på oppfølgingsforespørsler om tilleggsinformasjon. Ok, her trengs et eksempel.
Spørsmålet kan være: «Hvor mange Grammy-priser har en bestemt artist vunnet?». Etter å ha fått svaret kan man følge opp: «Når var den første?», og systemet trenger ikke mer info ettersom AI allerede forstår at samtalen handler om denne Grammy-vinneren.
Og ja, man kan selvsagt også stille spørsmål om mer hverdagslige ting som været, aksjer, nyheter og sportsresultater.
‒ Ved å legge til en AI-drevet kunnskapsfunksjon til vår MBUX Voice Assistant, gjør vi det enda enklere for kunder å koble til kjøretøyet sitt på en underholdende og givende måte, sier Markus Schäfer, et styremedlem og teknologisjef hos Mercedes-gruppen.
‒ Vår unike AI-programvare samhandler sømløst med ChatGPT og Bing gjennom Microsoft Azure OpenAI Service for å levere informasjon som aldri før. Dette er nok et bevis på vår reise mot den hyper-personlige brukeropplevelsen i bilen.
Som vanlig aktiverer man MBUX Voice Assistant ved å si «Hei Mercedes», og her er det selvsagt mulig å gjøre alt håndfritt. Men det er også en mulighet til å benytte taleknappen på rattet for å aktivere assistenten.
Akkurat som en vanlig samtale mellom mennesker så kan man hoppe litt fra og tilbake i emner, så Mercedes har løst dette ved å lagre samtalehistorikken i opptil én time. Så ja. kommer du plutselig på et spørsmål er AI klar til å svare.
Mercedes kjører dette som en førjulsgave og har begynt å rulle det ut til tre millioner biler, og kjører i tillegg på med tre varianter fra start av ‒ tysk, britisk engelsk og amerikansk engelsk. Her kan brukere i andre land enkelt endre systemspråket for å prøve funksjonen.
Tyskerne sier at de har tatt personvernet og sikkerheten til systemet som altså er støttet av Azure OpenAI Services på største alvor, og at de selv beholder full kontroll over IT-prosessene i bakgrunnen. Alle talekommandodata som samles inn, lagres i Mercedes-Benz Intelligent Cloud, hvor de anonymiseres og analyseres.
Vi lever som kjent i en tid der det skal veldig lite til før noen føler seg støtt, så Mercedes har også et verktøy som skal redusere giftig, skadelig, ulovlig og kontroversielt innhold. Og blir AI litt for drøy etter din smak kan du jo bare enkelt og greit avslutte samtalen.
For det er virkelig en samtale, noe du selv kan oppleve her. Og ja, skru nå for all del på lyden.
Les også: