Valentino Rossi har oppnådd noe ganske så unikt i Grand Prix-sirkuset til motorsyklene, for dette er rett og slett ikke mulig å kopiere lenger.
Italieneren har nemlig blitt verdensmester i både 125-klassen, 250-klassen, 500-klassen og MotoGP-klassen. Det unike her er at 500-klassen ble erstattet med MotoGP, og dermed er det i dag kun tre klasser igjen ‒ MotoGP, Moto2 (tidligere 250) og Moto3 (tidligere 125). Men det er faktisk mulig å kopiere fire forskjellige titler også i dag, for i tillegg til disse tre kåres det en verdensmester i MotoE, den elektriske søsterserien. Den kommer ikke Rossi til å kjøre, for i 2021 hadde den da 42 år gamle legenden fått nok og ga seg som roadracer ‒ 25 år etter at han debuterte i 125-klassen. Men «nummer 46» som han er kjent som har racing i blodet, og det var ikke aktuelt å pensjonere seg helt. Nå skulle det satses på bilsport, og det manglet ikke på tilbud. Han signerte til slutt for et belgisk lag som heter WRT. «Doktoren» debuterte i fjor, uten at det ble en umiddelbar suksess. Men Rossi vet hvordan man tar svingene med kirurgisk presisjon også bak rattet på en bil, så det var bare et tidsspørsmål før det løsnet. Foran årets sesong har WRT-laget byttet fra Audi til BMW, og for noen uker siden kom endelig den aller første seieren. Og det skjedde under selveste Le Mans. Nå kjørte ikke Rossi hovedløpet av det berømte 24-timersløpet, men var på plass i et støtteløp kalt Road to Le Mans i GT3-klassen. Og bak rattet på en BMW M4 GT3 vant Valentino Rossi og Jerome Policand det andre løpet, og dermed kunne legenden på to hjul endelige innkassere sin første seier på fire hjul ‒ selvsagt i en bil med startnummer 46. Noen ting kødder man ikke med. Og nå har det åpenbart løsnet skikkelig, for i helgen toppet den ni ganger tidligere verdensmesteren dette med en langt mer prestigetung seier ‒ nemlig seier i GT World Challenge Europe (GTWC).

