Lamborghini og Ducati jobber med teknologi som skal gjøre det sikrere for motorsyklisten. Her en Lamborghini Urus og en Ducati Multistrada. (Fotos: Lamborghini)
Nå «snakker» Lambo-bilene og Ducati-syklene med hverandre
Det skjer mye sikkerhetsutvikling på MC-fronten, og nå viser Lamborghini og Ducati et system som kan varsle motorsyklisten om potensielle farer.
Du har muligens vært borti V2V (Vehicle-to-Vehicle), for dette er noe bilmerkene har jobbet med i mange år. Det er benevnelsen på trådløse kommunikasjonsteknologier som fungerer fra kjøretøy til kjøretøy, og det betyr at bilene deler på informasjon som skal gjøre kjøringen sikrere.
Et eksempel på V2V er for eksempel om en bil kjører over et glatt område på veien, kan bilens system dele denne infoen med andre biler i nærheten og på den måten gi kritisk kjøreinfo.
-->
Ifølge undersøkelser kan V2V forhindre en masse ulykker, og systemet som også blir viktig når de selvkjørende bilene kommer kan sende meldinger til andre kjøretøy mange hundre meter unna.
Også MC-produsentene har jobbet med å dele slik info, og allerede i 2016 ble Connected Motorcycle Consortium (CMC) opprettet. Dette er en internasjonal sammenslutning av ledende produsenter som har gått sammen for å komme opp med nye funksjoner som skal sikre MC-førerne.
Det jobbes nå på tvers av bilsektoren og MC-sektoren, og målet er at både biler og motorsykler skal kunne dele kritisk info ute på veien. Dette er spesielt viktig for MC-førerne som er mer utsatt når det først oppstår en ulykke.
Ducati var på plass i CMC allerede fra start av, og nå har de også utnyttet konsernkamerat Lamborghini til å ta et nytt skritt i utviklingen av V2V-teknologi. Ducati er eid av Lamborghini, som på sin side hører hjemme i den store Volkswagen-gruppen.
De to italienske merkene har altså hjulpet til med utviklingen av motorsykkel-bil-tilkoblingssystemer, og målet er å komme med løsninger som hindrer en kollisjon mellom MC og bil. Her er det spesielt viktig å redusere systemets reaksjonstid så mye som mulig, for jo tidligere advarslene kommer jo større er muligheten for å avverge en potensiell ulykke.
Lamborghini og Ducati har i en prøvefase fokusert på tre kritiske og farlige ulykkestilfellene ‒ kjøring i kryss, å svinge til venstre (krysse veibanen) og forbikjøring når sikten er begrenset for eksempel bak en trailer.
Her forklarer Lamborghini de tre løsningene de nå har prøvd ut gjennom en Ducati Multistrada og en Lamborghini Urus.
IMA (Intersection Movement Assist) vurderer et kryss med redusert sikt der en motorsykkel på en trafikkert vei nærmer seg et kryss der en bil ankommer samtidig fra en sekundær vei.
For å gjøre denne situasjonen enda mer kritisk, har Ducati valgt å legge til en fast hindring for å skjule sikten til motorsykkelen fra både bilføreren og bilens hjelpesystemer. I dette tilfellet vises et varselsignal på bilens dashbord som varsler bilisten om motorsykkelens ankomst, og råder sjåføren til å nærme seg krysset med ekstrem forsiktighet.
LTA (Left Turn Assist) relaterer seg derimot til et veikryss der både bilen og motorsykkelen kjører på hovedveien, men i motsatte retninger, og bilen ønsker å svinge til venstre.
I dette tilfellet er motorsykkelen mindre synlig enn bilen, selv gjennom hjelpesystemene, med fare for å ikke bli godt evaluert av den møtende bilisten. Igjen i dette tilfellet, så snart bilisten slår på blinklysene når han nærmer seg krysset, vil et varselsignal for motorsykkelen vises.
DNPW (Do Not Pass Warning) er i mellomtiden tilfellet der en motorsykkel i en trafikklinje ønsker å kjøre forbi et stort kjøretøy foran seg og som igjen har en bil foran seg som ønsker å svinge til venstre, men er ikke synlig for motorsyklisten.
I dette tilfellet er det motorsyklisten som ser advarselen så snart systemet oppdager at både bilen og motorsykkelen har slått på blinklysene.
Tre smarte og viktige ting der altså, men hvor langt unna dette er sier ikke oksemerket. Men de gir oss en sniktitt på hva dette er for noe.
For Lamborghini har også laget en kort video, og her får du også sett den viktige teknologi i aksjon.
Les også: