Som de fleste vet er det Mercedes-Benz som har fått æren av å være det merket som lagde den første «moderne» bilen, og det skjedde tilbake i 1886.
Men de første tiårene var bilen et transportmiddel for de mer bemidlede, og for den vanlige borgeren var det hest og kjerre som fortsatt gjaldt. De hadde nemlig ikke råd til disse jernvognene som drev seg selv framover.
-->
Det skulle Henry Ford endre på.
Han startet sitt første selskap, Henry Ford Company, i 1901, men dette er faktisk ikke dagens Ford. En disputt med investorene gjorde nemlig at Ford forsvant ut allerede året etter, og tok med seg rettighetene til navet. Henry M. Leland overtok for Henry Ford, og selskapet ble døpt om til Cadillac Automobile Company. Så ja, Cadillac!
Henry Ford brettet opp ermene og stiftet Ford Motor Company allerede i 1903, og to av investorene var John og Horace Dodge. Ja, det er brødrene bak bilmerket Dodge.
Ford slet de første årene, og klarte kun å lage noen biler om dagen. Men det skulle Henry Ford gjøre noe med.
I 1908 kunne han nemlig introdusere Model T, kjent som T-Forden her hjemme, og han hadde en genial idé. For å få ned prisen slik at det åpnet seg et langt større marked, kom han nemlig opp med samlebånd-teknologien og identiske utskiftbare deler.
Dermed falt kostandene betraktelig på samme tid som produksjonstempoet økte, og selv den dag i dag benyttes samlebåndprinsippet i bilproduksjonen. T-Forden er kjent som modellen som brakte bilen ut til massene.
Og nå kan igjen Ford komme med en løsning som potensielt gir enda rimeligere biler.
Over i Køln opprettet Henry Ford en fabrikk allerede i 1925, og den gang klarte denne å sette sammen 60 biler om dagen. Det er dog nesten 100 år siden, og nylig har Ford gjort denne om til en supermoderne elbilfabrikk som kan spytte ut en masse nye biler hver eneste dag.
Alle disse bilene må altså kjøres ut av fabrikken, og skal dette gjøres manuelt blir dette en ganske stor kostnad. Løsningen er å ikke gjøre det manuelt.
E-Self-prosjektet er et av tiltakene Ford gjør i den tyske elbilfabrikken, hvor produksjonen av elbiler skal starte opp allerede i år. Ford skal investere hele 2 milliarder kroner i dette anlegget.
– Ford utvikler nå sin kjøretøyportefølje i Europa på nytt, og hvordan vi produserer våre nye elbiler er en helt integrert del av denne prosessen. Å introdusere selvkjørende teknologi ved samlebåndet, kan bidra til bedre effektivitet, samtidig som våre ansatte kan konsentrere seg om mer kritiske oppgaver, sier Fords prosjektleder, Frank Schwarz.
Fords første MEB-bil, helelektriske Explorer, blir den første som produseres i store skala ved elbilfabrikken som heter Ford Cologne EV Centre. Videre er planen at Ford fra og med 2026 skal selge 600.000 elbiler i Europa hvert år, og i 2030 forventer de at alle personbiler de selger her er helelektriske.
Det blir altså mange biler å kjøre ut av fabrikken, og det 2,5 år lange testprosjektet gjennomføres sammen med Institute of Automotive Engineering of the Technische Universitat Braunschweig og Kopernikus Automotive. Tyske myndigheter bidrar også med 2 millioner euro i prosjektet.
Ford forklarer at E-Self-prosjektet tar i bruk kommunikasjon mellom kjøretøy og infrastrukturen rundt for å kontrollere og overvåke kjøretøyet. Sensorer som er plassert rundt på fabrikkområdet kan identifisere farer foran kjøretøyet, som for eksempel en person eller en annen bil, og kjøretøyet kan ved behov bremse eller stanse.
Videre kan de fortelle at testingen etter hvert også kan innebære en rekke turer mellom forskjellige steder før elbilen parkeres – klar for henting og videre frakt med veitransport, tog eller skip.
Men elbilene bruker ikke kun innebygde førerassistenter til dette, for det er kunstig intelligens-teknologi som åpner for at elbilene ganske enkelt kan kjøre selv, lade seg opp før de parkerer, og være klare for levering til kunde, opplyser Ford.
«Teknologien fungerer for alle kjøretøy som er utstyrt med automatgir, elektronisk stabilitetskontroll, elektrisk håndbrems og avanserte førerassistansesystemer. Det eneste ekstra som kreves, er en smart kommunikasjonsenhet som gjør det mulig for kjøretøyet å kommunisere med infrastrukturen rundt», heter det fra Ford.
Hvordan dette fungerer kan du selv sjekke via videoen, for der både viser og forklarer Ford det hele.
Og ja, selv Henry Ford hadde nikket anerkjennende til dette.
Les også: