Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård kan snart lade elbilen og betale med kort, om han er på en ny ladestasjon. (Foto: Kjell Brataas, Samferdselsdepartementet)

Nå må nye ladestasjoner tilby kortbetaling

I dag innføres en ny forskrift om betalingsløsning, og fra 1. juli trår et krav om at alle nye ladestasjoner må tilby kortbetaling i kraft.


‒ I dag er det elektrisk stemning i Elbilforeningen. Dette gjør livet lettere for alle elbilister, jubler generalsekretær Christina Bu.

Og det er ikke så rart at det er feststemning hos Norsk elbilforening. For selve ladeprosessen av elbiler har vært mer komplisert enn den vi kjenner fra bensin- og dieselfylling.

Bensinstasjonene tilbyr som kjent en enkel kortbetaling som kun tar noen sekunder, men slik har det ikke vært på de fleste ladestasjonene.

I sin iver etter å presse elbilistene over på egne apper, har det vært en jungel av løsninger når elbilen skal hurtiglades. Dette forvirrer og vanskeliggjør prosessen, og fører både til frustrasjon og unødvendige køer når elbilen skal lades.

NAF, Elbilforeningen og til slutt myndighetene har presset på for kortløsningen bilistene kjenner fra bensinstasjonene, og argumentet har vært å tilrettelegge for overgangen til elbiler. Med andre ord gjøre elbilbruken enklest mulig.

– Transportsektoren står for en tredel av norske utslipp av klimagasser, og transportsektoren må dermed også ta en stor del av utslippskuttene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

‒ Et viktig bidrag er å elektrifisere veitransporten. Men hvis vi skal få flere til å velge elbil, må ladetilbudet langs veiene være godt utbygd, og det må være enkelt å bruke. Derfor vil det nå bli stilt krav om kortbetaling på alle nye ladepunkt som operatør bestiller etter 1. juli.

Da regjeringen la fram en nasjonal ladestrategi i desember, fokuserte de også på brukervennlighet. Et drøyt halvår senere følges altså dette opp med kortkravet.

– Ladetilbudet langs veiene være enkelt å bruke hvis vi skal få flere til å kjøre elbil. I dag opplever mange lading av bilen som vanskelig, sier Nygård.

‒ Flere aktører tilbyr lading med app eller egen brikke, som bare fungerer på deres egne ladepunkt. Det kan virke unødvendig komplisert for brukerne. Derfor vil vi nå stille krav om betaling for lading av elbil skal kunne gjøres ved bruk av bankkort på alle nye ladepunkter.

Dette gjelder altså kun nye ladestasjoner og har ikke en tilbakevirkende kraft, så det er fortsatt litt for tidlig å slette appene og rydde bort ladebrikkene.

Men:

– Nå må myndighetene fortsette arbeidet slik at kortbetaling også blir påbudt på eksisterende hurtigladere innen utgangen av 2025, slik Stortinget har bedt om, sier Bu hos Elbilforeningen.

Norge har ledet an i overgangen til elbiler, og for utenlandske bilturister med elbiler er Norge med den godt utbygde infrastrukturen en skikkelig drømmedestinasjon.

‒ Nå kan Norge bli verdensledende på elbilturisme da det snart blir like lett å betale for lading som å kjøpe seg en is på veien, påpeker Bu.

Samferdselsdepartementet understreker at kravet om kortbetaling i første omgang kun gjelder nye ladestolper med effektuttak fra og med 50 kW som operatør bestiller etter 1. juli.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter