Designprisen Red Dot har nylig offentliggjort sine (mange) priser, og en som virkelig kan sprette champagnen er Polestar. De dro nemlig inn en av de aller gjeveste, og fikk den røde «Best of the Best»-prikken for sitt banebrytende design i produktdesignkategori.
Mange nordmenn har også satt pris på designet til elbilen Polestar 2, for bare så langt i år har langt over 1.000 nye norske kunder kjøpt seg en slik bil. Og nå kan salget få ytterligere driv.
Polestar utvider nå antall Polestar 2-varianter til tre, en Standard Range med forhjulstrekk, en Long Range med forhjulstrekk og en Long Range med firehjulstrekk.
Sistnevnte er den som norske kunder fram til nå har kjøpt, og som altså får selskap av to utgaver med en frontplassert motor.
‒ 2021 er året Polestar 2 virkelig får fart. Vi lanserte først en toneangivende bil, og nå utvider vi valgmulighetene med flere versjoner. Felles for de nye modellene er at de har vårt unike design, førsteklasse kvalitet og gir en morsom kjøreopplevelse, sier Polestar-sjef Thomas Ingenlath.
De to langdistanseversjonene er utstyrt med et batteri på 78 kWh, mens den nye standardutgaven med kun en motor har en batteripakke på 64 kWh. Men som vi vet drar firehjulstrekk en del mer strøm, så minstemann i Polestar 2-familien er ikke så veldig langt unna de to storesøstrene i rekkevidde.
Her er de rene tallene for de tre variantene:
Modell Batterikapasitet Effekt Foreløpig forbruk Foreløpig rekkevidde Long range Dual motor 78 kWh 408 hk/660 Nm 19.5-20.3 kWh/100 km 450-480 km Long range Single motor 78 kWh 231 hk/330 Nm 17.1-18.3 kWh/100 km 515-540 km Standard range Single motor 64 kWh 224 hk/330 Nm 17.1-18.0 kWh/100 km 420-440 km
Polestar benytter også muligheten med introduksjonen av to nye versjoner til å gjøre om pakkene sine, noe som går utover Plus- og Pilot-pakkene.
Disse har enn så lenge vært standard på lanseringsversjonen, men befinner seg nå på ekstrautstyrslisten. I disse pakkene finner man ting som varmepumpe, 360 graders parkeringskamera, Pilot Assist-hjelpere og oppvarmede bakseter.
I tillegg har Polestar til nå tilbydd en Performance-pakke som blant annet inkluderer bedre dempere, bremser og 20-tommers felger, og denne er fortsatt tilgjengelig.
Polestar sier at de har forhåndsdefinert disse tre pakkene for å forenkle bestillingsprosessen og øke tilbudet.
Men det er fortsatt noen få enkeltvalg tilgjengelig for Polestar 2 også, slik som polstring i Nappa-lær (krever Plus Pack), metallakk, 20-tommers lettmetallfelger og semi-elektrisk tilhengerfeste.
‒ Vi har klart å bevare bilens premium følelse og karakter også i de rimeligere versjonene av Polestar 2. Selv den rimeligste Polestar 2, uten ekstrautstyr, har god visuell kontinuitet og høyt nivå av standardutstyr, sier Ingenlath.
Polestar Norge melder at det vil bli mulig å se og prøvekjøre de nye versjonene fra september, og dette er de nye prisene for Polestar 2:
Varianter/pakker Pris Long range Dual motor 429.000 kr Long range Single motor 409.000 kr Standard range Single motor 389.000 kr Performance Pack 50.000 kr Plus Pack 40.000 kr Pilot Pack 30.000 kr
Bildegalleri Polestar 2:
Les også:
- Tilbyr Tesla Model 3 med 151 km rekkevidde
- BYD’s batteri tåler å bli overkjørt av en lastebil
- Skoda Enyaq innfrir på de fleste områder