Nå kommer coupé-versjonen av e-tron

Syns du Audi e-tron er litt vel kjedelig? Vel, nå er denmer sportslige e-tron Sportback på vei.


En av trendene som har bredt seg de siste årene er
coupélignende SUV-modeller, altså disse som har et tak som faller i bue ned mot
baklysene.

Spesielt de tyske produsentene er glade i slike versjoner, så
det er ikke noe stort sjokk at Audi også har laget en coupéversjon av elbilen
e-tron ‒ denne populære elbilen som kom tidligere i år.

Faktisk var ikke Audi e-tron snauere enn at den like godt gikk
til topps på registreringsstatistikken for oktober med 873 biler, foran biler
som Tesla Model 3 og Volkswagen Golf.

Så Audi har truffet godt med den nye elbilen, men det kan jo
hende at noen syns den er litt for kjedelig.

Audi har nå et alternativ for disse også, nemlig den mer coupélignende e-tron Sportback som kommer både som 50 og 55.

Dette er i prinsippet den samme bilen som e-tron, men har
altså et coupé-preget design og enda flere utstyrsmuligheter.

La oss ta de utvendige målene først.

En e-tron Sportback er 4,90 meter lang, 1,93 meter bred, 1,61
meter høy og et bagasjerom på 615 liter, og designet bidrar faktisk til en enda
lavere luftmotstand som også påvirker rekkevidden noe.

For Audi e-tron Sportback 50 med et batteri på 71 kWh er rekkevidden
på inntil 372 kilometer, mens storesøster e-tron Sportback 55 med 95 kWh under
gulvet har en oppgitt rekkevidde på 477 kilometer.

Elmotoren yter i 50-versjonen 313 hestekrefter, mens
storesøster 55 byr på hele 408 hk. Det gjør at sistnevnte klarer 0-100 km/t på 6,6
sekunder, og om boost-mode aktiveres går tiden ned til 5,7 sekunder.

Sportback 50 kan lades på 120 kW, mens Sportback 55 har en maksimal ladehastighet på 150 kW.

‒ Mange har ventet på Sportback-utgaven av e-tron, som har
et enda mer dynamisk design og dessuten mange spennende detaljer som gjør at
bilen virkelig kommer til å synes på norske veier. Med de prisene vi tilbyr for
det norske markedet forbereder vi oss på stor etterspørsel. Vi gleder oss til å
starte utleveringene før sommeren, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i
Harald A. Møller.

Så hva er prisene?

Jo, Audi e-tron Sportback 50 starter på 521.000 kroner, mens
prisen skyter opp til 661.000 kroner for Sportback 55.

Vi vet ikke om Audi har tenkt på denne som en konkurrent til
Ford Mustang Mach-E som ble lansert i går, og Fords elektriske SUV-modell er da
også rundt 20 centimeter kortere enn e-tron Sportback.

Uansett så har Mach-E et forsprang på både pris og
rekkevidde, for den starter på 412.000 kroner og en av versjonene kan også by
på hele 600 kilometers rekkevidde.

Men en Mustang Mach-E kommer ikke før mot slutten av neste
år, mens e-tron Sportback kommer til våren.

Audi Norge opplyser at begge versjonene får mulighet for
montering av takstativ og hengerfeste, med en tillatt hengervekt på 1.800 kilo.

Den kommer også som S line, og det vil også bli mulig å
bestille e-tron Sportback med 22-tommers hjul.

– Rekkevidden, teknologien, bakkeklaringen, firehjulsdriften
og størrelsen gjør Audi e-tron Sportback til en veldig aktuell bil for det
norske markedet, også med tanke på de prisene vi kan tilby. I tillegg må jeg
trekke frem designet på bilen, som er enda mer distinkt og mer dynamisk i
Sportback-utgaven av e-tron, sier Sinervo.

Her er flere bilder av Audi e-tron Sportback:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter