Annonse
Hjem Elbiler Nå kommer coupé-versjonen av e-tron

Nå kommer coupé-versjonen av e-tron

Syns du Audi e-tron er litt vel kjedelig? Vel, nå er den mer sportslige e-tron Sportback på vei.

En av trendene som har bredt seg de siste årene er coupélignende SUV-modeller, altså disse som har et tak som faller i bue ned mot baklysene.

Spesielt de tyske produsentene er glade i slike versjoner, så det er ikke noe stort sjokk at Audi også har laget en coupéversjon av elbilen e-tron ‒ denne populære elbilen som kom tidligere i år.

Faktisk var ikke Audi e-tron snauere enn at den like godt gikk til topps på registreringsstatistikken for oktober med 873 biler, foran biler som Tesla Model 3 og Volkswagen Golf.

Så Audi har truffet godt med den nye elbilen, men det kan jo hende at noen syns den er litt for kjedelig.

Saken fortsetter under Annonsen

Audi har nå et alternativ for disse også, nemlig den mer coupélignende e-tron Sportback som kommer både som 50 og 55.

Dette er i prinsippet den samme bilen som e-tron, men har altså et coupé-preget design og enda flere utstyrsmuligheter.

La oss ta de utvendige målene først.

En e-tron Sportback er 4,90 meter lang, 1,93 meter bred, 1,61 meter høy og et bagasjerom på 615 liter, og designet bidrar faktisk til en enda lavere luftmotstand som også påvirker rekkevidden noe.

For Audi e-tron Sportback 50 med et batteri på 71 kWh er rekkevidden på inntil 372 kilometer, mens storesøster e-tron Sportback 55 med 95 kWh under gulvet har en oppgitt rekkevidde på 477 kilometer.

Elmotoren yter i 50-versjonen 313 hestekrefter, mens storesøster 55 byr på hele 408 hk. Det gjør at sistnevnte klarer 0-100 km/t på 6,6 sekunder, og om boost-mode aktiveres går tiden ned til 5,7 sekunder.

Sportback 50 kan lades på 120 kW, mens Sportback 55 har en maksimal ladehastighet på 150 kW.

‒ Mange har ventet på Sportback-utgaven av e-tron, som har et enda mer dynamisk design og dessuten mange spennende detaljer som gjør at bilen virkelig kommer til å synes på norske veier. Med de prisene vi tilbyr for det norske markedet forbereder vi oss på stor etterspørsel. Vi gleder oss til å starte utleveringene før sommeren, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.

Så hva er prisene?

Jo, Audi e-tron Sportback 50 starter på 521.000 kroner, mens prisen skyter opp til 661.000 kroner for Sportback 55.

Vi vet ikke om Audi har tenkt på denne som en konkurrent til Ford Mustang Mach-E som ble lansert i går, og Fords elektriske SUV-modell er da også rundt 20 centimeter kortere enn e-tron Sportback.

Uansett så har Mach-E et forsprang på både pris og rekkevidde, for den starter på 412.000 kroner og en av versjonene kan også by på hele 600 kilometers rekkevidde.

Men en Mustang Mach-E kommer ikke før mot slutten av neste år, mens e-tron Sportback kommer til våren.

Audi Norge opplyser at begge versjonene får mulighet for montering av takstativ og hengerfeste, med en tillatt hengervekt på 1.800 kilo.

Den kommer også som S line, og det vil også bli mulig å bestille e-tron Sportback med 22-tommers hjul.

– Rekkevidden, teknologien, bakkeklaringen, firehjulsdriften og størrelsen gjør Audi e-tron Sportback til en veldig aktuell bil for det norske markedet, også med tanke på de prisene vi kan tilby. I tillegg må jeg trekke frem designet på bilen, som er enda mer distinkt og mer dynamisk i Sportback-utgaven av e-tron, sier Sinervo.

Her er flere bilder av Audi e-tron Sportback:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,954FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker