Nå kommer adaptiv cruisekontroll til motorsyklene

Mitsubishi var først ute med en tidlig variant av adaptiv cruisekontroll for bilene, men nesten 30 år senere har den smarte førerassisten fortsatt ikke tatt spranget over til tohjulingene. Før nå.


Vi er vant med at store bilmerker som Mercedes, BMW, Ford, Volvo
og Toyota er først med nye og smarte løsninger for biler, men alle disse måte
bite i gresset når det kommer til den adaptive cruisekontrollen.

Dette er en cruisekontroll som selv kan tilpasse farten, altså en videreutvikling av cruisekontrollen som kom allerede på slutten av 1950-tallet.

-->
Mitsubishi så at det var muligheter å videreutvikle denne
teknologien, og i 1992 kom de med løsningen som var det første steget med
moderne adaptive cruisekontroller forkortet ACC.

Det japanske merket introduserte en løsning som ga varsellyd om bilen kom nær en hindring foran allerede i 1992, men dette systemet justerte ikke farten på noen måter. Men de hadde fått teften, og i 1995 kom de også med en løsning som faktisk kunne justere farten automatisk. Løsningen justere gassen og girene, men kunne ikke bremse.

Toyota fulgte opp med et lignende system i 1997, før
Mercedes og flere andre merker kom med sine versjoner i 1999. Siden har ACC som
også kan involvere bremsene kommet til alle de store bilmerkene, og er i dag
standard utstyr i de fleste bilene.

Hopper vi over til MC-verden har tohjulingene også tatt
kvantesprang med tanke på sikkerhet de siste årene, og dagens motorsykler har
nesten like avanserte systemer som biler. Mange nye sykler har nå ting som
stabilitetskontroll, avanserte bremsesystemer, hjulspinnkontroll og antisteile-systemer
som hjelper til med sikkerheten.

Og MC-produsentene følger selvsagt på hva som skjer i bilverden,
og allerede i 2018 kunne det tyske selskapet Bosch vise fram et adaptivt
cruisekontroll-system for motorsykler.

Bosch som blant annet utvikler løsninger for selvkjørende
biler har forsket lenge på sikkerhets-løsninger for motorsykler, inkludert et assistent-system
som inkluderer radar. Denne kan brukes til å måle avstanden til et kjøretøy
foran, og åpner dermed for adaptiv cruisekontroll. En radar kan også brukes i
tilknytning til kollisjonsvarsling og blindsone-oppdager, to andre viktige hjelpemidler
for motorsyklistene.

Store MC-produsenter har også kastet seg inn i utviklingen
av ACC, som med årene vil bli nesten like vanlig for tohjulingene som for
bilene.

Og nå hever BMW listen, og introduserer ACC med distansekontroll også for sine tohjulinger.

Ja, det er Bosch som har hjulpet BMW Motorrad til å utvikle ACC for MC, og løsningen fungerer akkurat som for bilene. Føreren plotter inn hastigheten, og tohjulingen cruiser av gårde akkurat i den farten. Men dukker det for eksempel opp et kjøretøy foran, så vi cruisekontrollen selv sørge for å holde riktig avstand ved å tilpasse farten. Distansen kan variere mellom tre forskjellige avstander.

BMW’s ACC byr også på to valgfrie karakteristikker, enten
dynamisk eller komfortabel, hvor ting som nedbremsing og akselerasjon
bestemmes.

Den adaptive cruisekontrollen kan også deaktivere slik at
det er mulig å bruke den dynamiske cruisekontrollen kalt DCC.

En ACC for sykler byr også på litt utfordringer når det
kommer til svinger, og BMW har tatt høyde for dette ved å automatisk nedjustere
hastigheten om dette er nødvendig slik at føreren ikke trenger å lene seg så
mye inn for å få gjennomført svingen. Ja, det skal være komfortabelt.

Dette er altså et assistentsystem, så det er fortsatt føreren
som beholder kontrollen og kan når som helst for eksempel bremse selv.

Og bare så det er sagt, dette er en adaptiv cruisekontroll
og ikke en nødbremsassistent, så ACC vil dermed ikke reagere på kjøretøy som
står stille. Så man må fortsatt selv bremse for stillestående biler i kryssene.
Du er herved advart.

BMW sier at de «snart» vil komme med ACC-løsningen, og det betyr muligens at dette blir tilgjengelig for 2021-modellene til det tyske merket.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsykkel