Nå kan råtassversjonen av Mustang Mach-E bestilles

Glem den vanlige Ford Mustang Mach-E, for snart er det en ny sjef her ‒ Mach-E GT.


Nå er det svært få som faktisk har glemt Ford Mustang Mach-E, for salget av den nye elbilen til Ford har gått strykende og bikket 3.000 eksemplarer bare her i Norge. I mai var den like godt den aller mest registrerte modellen, og fulgte opp med å være nest mest populær i juni.

– Mottakelsen vi har fått av nye Mustang Mach-E blant norske kunder har vært helt overveldende. Bare i løpet av de to siste månedene har vi levert nesten 3.000 nye helelektriske ponnier, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge Per Gunnar Berg.

-->
Elbilen er mulig å få levert i flere utgaver, og den som har lengst oppgitt rekkevidde (610 km) kan skilte med en motor på 295 hestekrefter og et dreiemoment på 430 Nm.

Det er selvsagt vanvittig bra om man sammenligner med vanlige personbiler, men om man måler opp mot den berømte søsteren som har skjenket sitt navn er det kanskje ikke like imponerende.

I dag tilbyr Ford Europa en Ford Mustang GT med 450 hk og 529 Nm, og det er også mulig å velge en Mustang Mach 1 (må ikke forveksles med elbilmodellen) som byr på 460 hk og 529 Nm.

Og dit opp er det jo et stykke for Mach-E.

Men ingen fare, snart har Ford løsningen for de som også vil kjøre helelektrisk med en Mustang med så mange hester.

Den neste ut er nemlig Mustang Mach-E GT, en ny sjef i den elektriske familien.

– Med Mustang Mach-E GT får du en helt rå 5-seters helelektrisk SUV med akselerasjon som en supersportsbil, samtidig som du har god plass til fem personer og bagasje, slår Berg fast.

Og selv den originale Mustangen må bite i gresset når det kommer til GT-versjonen av Mach-E, for her har Ford klart å presse ut 487 hk og et dreiemoment som er opplyst til 860 Nm. Så ta den, Mustang GT!

Dette resulterer selvsagt i en akselerasjon som er langt kjappere enn elbilmodellen uten GT-bokstavene. Den nye sjefen klarer 0-100 km/t på 3,7 sekunder, mens Mach-E med firehjulsdrift og 540 kilometer rekkevidde gjør øvelsen på 5,1 sekunder.

Mach-E GT kommer med to elmotorer og dermed firehjulsdrift, MagneRide adaptive dempere som justerer seg etter valgt kjøremodus og et bremsesystem fra Brembo. Bare summen av dette bør gi kjøreegenskaper som en skikkelig sportsbil.

Det hjelper selvsagt også at Mach-E GT er også utstyrt med unik drivlinjekalibrering, og dette gjør at mer av dreiemomentet blir fordelt til bakhjulene sammenlignet med de andre Mustang Mach-E med firehjulsdrift.

På toppen av dette slår også GT-versjonen til med sin helt egne kjøremodus som høres litt skummel ut ‒ «Helt utemmet» utviklet for å balansere bruken av krefter og dreiemoment for best mulig rundetider på bane.

Og spesielt er det et område hvor Mach-E GT gruser sine eksosrør-søstre på, nemlig pris. En Mustang GT starter på rett over millionen, mens den elektriske GT-søsteren har fått en startpris på 635.000 kroner.

Men selv om en Mach-E i hovedsak kommer med det meste av tilgjengelig utstyr, koster den første tilgjengelige versjonen her i Norge litt mer enn akkurat det.

For når Ford Norge nå åpner for bestillinger handler det først om en versjon som har panoramatak og kommer i fargene Grabber Blue, Cyber Orange og Dark Matter Grey. Prisen for disse utgavene er satt til 658.000 kroner.

‒ Når vi nå lanserer en supersportsbilvariant med de samme praktiske egenskapene til en svært konkurransedyktig pris, ligger alt til rette for at dette blir en suksess, sier Berg.

‒ Vi er svært fornøyde med å åpne for bestilling av GT-versjonen vi vet mange nordmenn har ventet på.

Mach-E GT er utstyrt med et batteri på 88 kWh netto, og har en oppgitt rekkevidde på 500 kilometer.

Og det bør gå greit unna også når den lades, for her er maks effekt 150 kW og dermed 99 kilometer i løpet av 10 minutters lading.

Ford har også skodd den sterkeste i familien med noen skikkelig dekk, som kommer med Pirelli 245/45 R20 sommerdekk spesielt tilpasset de ekstra kreftene. Med en diameter på hele 385 mm er også de ventilerte bremsene foran på Mustang Mach-E de største på noen Mustang Mach-E modell.

– Ved å kombinere firehjulstrekk, MagneRide-dempere, det eksepsjonelt gode dekkgrepet og det naturlig lave tyngdepunktet som er et resultat av at batteriet ligger under gulvet, har vi lykkes med å utvikle en bil med bemerkelsesverdig bra karosserikontroll og smidighet for en bil i denne klassen, sier den administrerende direktøren.

Andre spesielle ting er hjulbuer i samme farge som bilen, en 3D-grill i fargen Dark Matter Grey og en unik frontstøtfanger med luftinntak og frontsplitter.

Den har også eksklusive 20-tommers aluminiumsfelger med høyglans svarte detaljer, røde bremsekalipere og svartlakkerte detaljer på blant annet tak, sidespeil, luftinntak og frontsplitter.

På innsiden har Ford satt inn sportsseter, et «soft touch» ratt- og dørdetaljer og et B&O lydsystem med 10 høyttalere som standard.

‒ Dette er en bil som for alvor vil ta Fords DNA til nye høyder når det gjelder kjøreglede inn i den helelektriske framtiden, sier Per Gunnar Berg.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter