Kort tid etter at Volvo hadde lansert sin prisbelønte SUV XC40 i 2017 begynte bestillingene å hope seg opp, og modellen ble rett og slett for ettertraktet. 80.000 bestillinger tikket raskt inn, og svenskene ble tatt
på senga.
optimistiske anslag, sier Volvo-sjef Håkan Samuelsson. Fabrikken i Gent har i ettertid klart å utvide kapasiteten
noe, men om de også skal erobre «hjemmemarkedet» Kina så holder ikke det. Så Volvo bestemte seg for å rydde plass for XC40 også i
produksjonslokalene som befinner seg i Luqiao. ‒ Dette gir oss større kapasitet, og mer fleksibilitet til vår strategi om å «bygge der du selger, sier sjefen. Luqiao-fabrikken produserer allerede 01 SUV fra søstermerket Lynk & Co, og skal også sette i sammen kommende den kommende elbilen Polestar 2. Alle tre modellene fra de tre forskjellige merkene deler samme den plattform som de kinesiske eierne Geely har vært med å utvikle, kalt CMA. Dette forenkler selvsagt arbeidet noe.
Chengdu og Daqing skal fokusere på modeller bygd på SPA-plattformen, eksempelvis
60- og 90-serien til Volvo. XC40 har rasket med seg en rekke priser, ble blant annet den
meget høyhengende «årets bil i Europa».