Nå er XC40 også «made in China»

Volvos belgiskefabrikk klarer ikke å lage nok XC40, og nå har svenskene startet produksjon av modellenogså i Kina.


Kort tid etter at Volvo hadde lansert sin prisbelønte SUV XC40 i 2017 begynte bestillingene å hope seg opp, og modellen ble rett og slett for ettertraktet.

80.000 bestillinger tikket raskt inn, og svenskene ble tatt
på senga.

‒ Etterspørselen for XC40 har oversteg våre mest
optimistiske anslag, sier Volvo-sjef Håkan Samuelsson.

Fabrikken i Gent har i ettertid klart å utvide kapasiteten
noe, men om de også skal erobre «hjemmemarkedet» Kina så holder ikke det.

Så Volvo bestemte seg for å rydde plass for XC40 også i
produksjonslokalene som befinner seg i Luqiao.

‒ Dette gir oss større kapasitet, og mer fleksibilitet til vår strategi om å «bygge der du selger, sier sjefen.

Luqiao-fabrikken produserer allerede 01 SUV fra søstermerket Lynk & Co, og skal også sette i sammen kommende den kommende elbilen Polestar 2.

Alle tre modellene fra de tre forskjellige merkene deler samme den plattform som de kinesiske eierne Geely har vært med å utvikle, kalt CMA. Dette forenkler selvsagt arbeidet noe.

Fabrikkene i Gent og Luqiao skal framover fokusere på modeller på denne plattformen.

Fabrikkene i svenske Torslanda, amerikanske Ridgeville og kinesiske
Chengdu og Daqing skal fokusere på modeller bygd på SPA-plattformen, eksempelvis
60- og 90-serien til Volvo.

XC40 har rasket med seg en rekke priser, ble blant annet den
meget høyhengende «årets bil i Europa».

Les mer om:

Nyheter