Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går som planlagt.


Det har gått rekordraskt i svingene for det kinesiske premiummerket Voyah når det gjelder Norge, for det tok kun 10 måneder fra de tok kontakt med Torje Aleksander Sulland til de faktisk åpnet opp for salget av Voyah Free-modellen. Det er nærmest uhørt.

Det skjedde i sommer, og Voyah og den norske importøren Electric Way som tilhører den store Sulland-gruppen har fortsatt gasspedalen godt plantet mot gulvet.

Ikke overraskende har den ganske store SUV-modellen Voyah Free blitt godt mottatt her i Norge, for dette er en imponerende bil fylt med både teknologi og mer luksuriøse detaljer og materialer.

Bilen kan by på firehjulsdrift, 483 hestekrefter og et batteri som huser hele 100 kWh netto, og den estimerte rekkevidden er opplyst til 500 kilometer. Den kan lade på 125 kW.

Bilen blir laget på en fabrikk i Wuhan, og dit har også Torje Aleksander Sulland tatt turen. Han er nemlig oppsatt på at alt går etter planen når de første bilene skal til Europa, og det betyr altså Norge.

‒ For oss har det vært viktig å være her av to årsaker, sier Sulland som er CEO i Electric Way.

‒ For det første å opprettholde og bygge videre på det unike og nære forholdet vi har fått til Voyah som produsent. Dernest – og ikke minst ‒ å vise kundene i Norge at hele Voyah-prosjektet er personlig for oss, og at vi selv er en garantist for leveringen og kvaliteten vi lover kundene.

Voyah har tatt svært seriøst på Norges-satstingen, og har hatt folk i Norge i flere måneder for å påse at alt går mest mulig knirkefritt her. Og det går altså også motsatt vei med en delegasjon fra Electric Way på plass i Kina.

Der kunne de se at 35 journalister var på plass da det historiske steget med den første internasjonale lasten med biler ble lastet om bord på lasteskipet. For dette var svære greier også for kineserne.

‒ Dette er en viktig begivenhet for oss, sier da også Lu Fang, administrerende direktør i Voyah.

‒ Å sende det første partiet med biler til Norge og Europa, markerer at vi i Voyah nå er klare til å konkurrere i det mest modne av alle internasjonale bilmarkeder. Det er også en mulighet for oss til å vise resten av verden hvor langt vi er kommet med hensyn til elbilteknologi, design og produksjonsstandard.

Slik så det ut når Voyah Free satte kurs for Norge:

Det går altså unna i svingene med Voyah og Electric Way, og fra de åpnet sitt første lokale i Oslo i juni og åpnet for salget er altså de første bilene nå på tur nordover. Det er snakk om 200 eksemplarer, og disse skal allerede være klare for levering allerede i november.

Det er imponerende med tanke på nettverket som skal være på plass, inkludert distribusjon og salg. Voyah Norge samarbeider for øvrig med Meko i tillegg til egne Sulland-verksteder når det kommer til service.

Startprisen er satt til 719.000 kroner, og Voyah kjører etter en mal hvor de ønsker å gjøre det enklest mulig for kunden. Det betyr at alle bilene som kommer til Norge stort sett er fullspekket, og det eneste kundene kan velge av ekstrautstyr er lakkfargene, vinterdekk og tilhengerfeste.

En morsom detalj med elbilen er at dashbordet faktisk hever seg når bilen starter opp, og her kan du se hvordan dette fungerer:

Dette er altså en ganske stor SUV på nærmere fem meter og med en masse god plass også i baksetene, og til tross for et stort panoramatak bør de aller fleste voksne også ha god takplass bak i en Free.

Bilen veier for øvrig 2.330 kilo, og kan også ta taklast på 75 kilo. Og som bildene under viser, er den altså allerede på tur til Norge.

PS: Voyah er også på plass på Oslo Motor Show, så de som tar turen dit siste helg i oktober kan ta en titt på den nye elbilen.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter