Nå er Volkswagens minste SUV her

T-Cross er Volkswagen minste og billigste SUV, og eksakt et halvt år etter at premieren er den markedslansert.


25. oktober i fjor trommet Volkswagen sammen til en
pressekonferanse, og det var store ting på gang. De skulle nemlig vise fram en
ny SUV-modell, og denne gang en skikkelig urban variant.

Spoler vi fram seks måneder er det endelig klart for
markedslanseringen av T-Cross, som i størrelse kan sammenlignes med Poloen.

SUV-modellen er 4,11 meter lang og 1,58 meter høy, og dermed
54 mm lenger og 138 mm høyere enn Polo. Volkswagen til nå minste SUV har vært T-Roc,
som måler 4,23 meter.

Den nye MQB-plattformen åpner også for å trekke den drivende
forakselen enda lenger fram, noe som gir en akselavstand på hele 2,55 meter for
T-Cross. Dermed bør det også være god plass innvendig, til tross for at det er
en såkalt «urban» modell som er designet for bybruk.

Designmessig ser man raskt at dette er en Volkswagen, spesielt foran, men den er nok hakket mindre spenstig enn den noe større T-Roc i designet. Uansett ser man at det er en moderne bil, som ganske sikkert kommer til å dra til seg markedsandeler.

Produsenten selv sier at den er designet for unge og kule folk, og illustrerer dette med den 26 år gamle kjendisen, modellen, skuespilleren, musikeren, aktivisten, forretningskvinnene, ja, altmuligkvinnen Cara Delevingne.

Denne kule kvinnen:

‒ Jeg mener at T-Cross reflekterer meg og min personlighet på den måten at den er morsom, den er ung, den er mangfoldig, den er allsidig, den kan gå fra en ting til en annen så fort man trenger det... Den er raskt og slank og jeg mener ... den er alt, sier hun selv.

Ok, da vet vi det.

Men en ting som nok kommer til å lokke mange er prisen,
ettersom T-Cross kryper langt under 300.000 kroner i utgangspunktet. Levert
Oslo starter den nemlig på 283.700 kroner, mens storesøsteren begynner på
358.700 kroner ‒ en prisforskjell på hele 75.000 kroner.

Mange velger SUV-modeller for oversikten man har fra innsiden, for man ser rett og slett mer ut av en høyreist modell. Sittehøyden i T-Cross er 597 mm foran og 652 mm bak –10 cm høyere enn i Polo.

Bonusen med MQB er på innsiden, og når du klyver inn i en
T-Cross er den betraktelig mer romslig enn Poloen som vi åpenbar liker å
sammenligne den med.

Volkswagen har også tenkt fleksible løsninger på innsiden,
og det er for eksempel mulig å flytte baksetene 14 centimeter i lengderetningen
for bedre beinplass. Volumet i bagasjerommet varierer dermed mellom 380 og 455
liter, og øker til hele 1.281 liter når baksetet felles ned.

Baksetene er delt 60:40, og det er også mulig å felle ned
passasjersetet foran. Det setter spesielt de med store skipakker pris på.

I dag er det mulig å få det meste av assistenter bare man
betaler for det, men Volkswagen har vært hyggelig nok til å putte inn flere av
disse som standard.

  • «Front Assist», som inkluderer skiltgjenkjenning,
    overvåkning av området foran bilen og nødbremsassistent
  • «Lane Assist» hjelper til å holde bilen i sitt
    eget kjørefelt
  • «Hill Start Assist» hjelper til med bakkestart
  • Og et proaktivt beskyttelsessystem som lukker
    alle vindu, strammer setebeltene og bygger opp mer bremsetrykk dersom fare for
    kollisjon registreres

I tillegg kommer også «vanlige» ting som blindsonevarsel,
tretthetsvarsling og Adaptiv Cruise Control (ACC) som er del av den standardiserte
pakken.

Fra salgsstart opplyser den norske importøren at det kun er
et alternativ til drivverk ‒ en 3-sylindret 1.0 TSI med brukbare 115 hestekrefter
koblet med en 7-trinns DSG-kasse. Denne kombinasjonen finner vi også igjen hos
Poloen ( ja, den igjen).

Maksimalt dreiemoment på 200 Nm oppnås mellom 2.000 og 3.500 o/min, mens 0 til 100 km/t gjøres på 10,2 sekund. Toppfarten er faktisk ikke verst med tanke på 1-literen under panseret, faktisk helt oppe i 193 km/h.

Internasjonalt tilbyr Volkswagen også et motoralternativ med
95 hk og 6-trinnns manuell girkasse, men denne kombinasjonen kan ikke velges i
Norge foreløpig.

Volkswagen oppgir forbruket ved blandet kjøring til 0,49
liter per mil, men dette går opp til 0,62 liter målt etter WLTP-standarden.  

‒ Med lanseringen av vår nye T-Cross i Norge i disse dager
får vi en komplett SUV-modellrekke å tilby våre kunder, sier Harald
Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen.

‒ Utvalget vil da spenne fra den minste T-Cross og de
suksessrike modellene T-Roc, Tiguan og Tiguan Allspace til flaggskipet Touareg,
legger han til.

Her er flere bilder av Volkswagen T-Cross:

Les mer om:

Nyheter