Nå er kjøring i amfetaminrus straffbart på linje med promillekjøring
I 2020 ble det i snitt levert inn 27 anmeldelser for ruskjøring ‒ hver eneste dag. Mange av disse var påvirket av andre rusmidler enn alkohol. Nå skjerpes straffene rundt kjøring i amfetaminrus.
Det er enorme tall knyttet til ruskjøring selv i lille Norge, noe som selvsagt utgjør en fare i trafikken både for de som kjører i ruspåvirket tilstand og ikke minst for medtrafikantene.
Politiet selv har tidligere uttalt at hver eneste dag gjennomfører ruspåvirkede personer rundt 140.000 turer i trafikken, og det handler langt fra kun om promillekjøring.
-->
– Ruspåvirket kjøring er et alvorlig trafikksikkerhetsproblem, og en medvirkende årsak til mange av de dødsulykkene vi har på norske veier. Bare i 2020 ble det registrert over 10.000 anmeldelser for ruspåvirket kjøring, og mange av disse er påvirket av andre rusmidler enn alkohol, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
‒ Særlig vet vi at mange blir tatt for kjøring i amfetaminrus.
I fjor sommer sendte derfor Samferdselsdepartementet ut en høring som omhandlet kjøring i amfetaminrus, og det sentrale spørsmålet var om en slik kjøring skulle straffes på lik linje som alkoholpåvirket kjøring.
Og det var det få innvendinger på.
‒ Fra og med 1. mars innfører vi derfor straffeutmålingsgrenser for amfetaminer tilsvarende 0,5 og 1,2 promille. Kjøring i amfetaminrus vil da ha samme straffeutmåling som kjøring i alkoholrus, sier samferdselsministeren.
Norge er kanskje verdens mest trafikksikre land, og i løpet av årets to første måneder har det kun vært sju dødsulykker. Men mange blir fortsatt alvorlig skadet, og flere av disse grunnet ruskjøring.
‒ Det er på høy tid å likestille amfetaminbruk med alkohol, slår Nygård fast.
‒ Innføringen av faste grenser vil være bra for trafikksikkerheten, bidra til likebehandling av bilister som kjører i ruspåvirket tilstand, og til mer effektiv rettsbehandling.
Den nye forskriften trådde i kraft 1. mars, og har ikke tilbakevirkende kraft. Så forskriften gjelder overtredelser fra og med den datoen.
Promillegrensen her i Norge er på 0,2 promille, og kjøring over denne grensen er altså ansett som fyllekjøring. Men opp til 0,5 promille fører vanligvis ikke til tap av førerkortet med mindre føreren har føreretten på prøve eller det foreligger skjerpende omstendigheter.
I kjøring med mellom 0,5 og 0,8 promille mister føreren normalt sertifikatet i mellom 12 og 18 måneder, og med 0,8 til 2,0 promille ryker lappen med 18 måneder og opp til minimum 2 år.
I enda mer alvorlige tilfeller av promillekjøring fører til tap av førerretten mellom 2 og 5 år, og i de aller mest alvorligste tilfellene fører det til tap av førerretten for alltid.