DBX er modellen med en litt spesiell historie. Det hele startet med at Aston Martin måtte få flere bein å stå på, og sjefene kom opp med en idé om å lage en SUV, slik blant annet Porsche har hatt stor suksess med.
Dette var like etter at de moderne elbilene med Tesla i spissen hadde begynt å røre på seg, så dermed falt valget på en helelektrisk SUV-modell.
-->
Elektriske planer førte også til at Aston Martin bestemte seg for å bygge en helt ny fabrikk i walisiske St Athan, og denne spesielt laget for elbiler skulle altså produsere den nye elektriske SUV-modellen.
Resultatet av SUV-planen fikk vi se i 2015, og under Genève Motor Show viste de fram et elektrisk SUV-konsept som fikk hele bilverden til å applaudere. Her var det linjer så det holdt, kombinert med dette nye utslippsfrie drivverket.
Aston Martin var faktisk så markedskonkret at de til og med hadde pekt ut den perfekte kunden for bilen, en moderne kvinne kalt Charlotte som befant seg i slutten av 30-årene. Og selvsagt bodde hun i California med sine strenge utslippskrav.
Men vi får håpe at solbrune Charlotte ikke kastet seg rundt og faktisk bestilte bilen, for det ble raskt klart at Aston Martin var vel ambisiøse.
For neste gang Aston viste fram bilen var den en hybrid, og i 2018 var den til slutt blitt til en ren bensinbil. Men de skal iallfall ha for forsøket.
Og ettersom dette blir en svært viktig modell er det kanskje greit at de går for noe de behersker, for selve modellen kalt DBX lever i beste velgående.
Britene har jobbet hardt med modellen, og endelig har den aller første av de serieproduserte bilene forlatt rullebåndet i den walisiske fabrikken.
‒ Vi er utrolig stolte av vår første SUV, som er like mye en Aston Martin som våre sportsbiler, sier konsernsjef Marek Reichman.
‒ Fra designteamet til ingeniørene, de som jobber med dynamikken og alle andre eksperter som jobber med denne vakre bilen her på St Athan, alle bidratt til at DBX har blitt bilen som vil drive Aston Martin inn i en ny og dristig æra.
Er det en ting vi ikke trenger å bekymre oss altfor mye når det kommer til Aston Martin, er det designet. DBX gjør ikke skam på familien.
Vi trenger heller ikke å bekymre oss over cockpiten, som blir så luksuriøs som vi forventer av en Aston Martin. Den hypermoderne fabrikken i Wales bør også sørge for at det er smarte løsninger og nok av plass i en DBX. Bagasjerommet er for eksempel på solide 621 liter, så et par golfbager bør ikke by ikke på noe problem.
Og ja, dette er en «ekte» SUV, så den kommer selvsagt med firehjulstrekk.
Men vi snakker tross alt om en bil fra et sportsmerke, så da må den også utstyres med noe potent under panseret. Og de har heldigvis ikke spart på konfekten.
Aston har nemlig plassert inn den samme motoren som vakre DB11 og Vantage kan skryte av, en 4-liters V8 med turbo som huser nærmere 550 hestekrefter og et dreiemoment på 700 Nm. Ja, den som kommer fra AMG.
Denne er koblet til en 9-trinns automatkasse, og grepet sørger en aktiv senterdiff og en elektronisk bakdiff (eDiff) for. DBX bør altså beherske norske vinterforhold som en lek.
Alt dette gjør at 0-100 km/t går unna på 4,5 sekunder, mens toppfarten er satt til 291 km/t.
Prisen er på sin side satt til 158.000 pund i England, så da har du iallfall et utgangspunkt å gå etter før de norske prisene er klare.
De første kundene får sin DBX allerede denne måneden, og til tross for korona-pandemien har Aston Martin faktisk klart å holde seg til tidsskjemaet rundt dette.
Her er bilder fra produksjonen av Aston Martin DBX, som nå formelt er i gang.
Les også: