Volkswagen Polo var faktisk opprinnelig en Audi-modell, akkurat som Volkswagen Passat som stammet fra Audi 80.
Audi ville på begynnelsen av 1970-tallet ta opp konkurransen i supermini-segmentet hvor biler som Fiat 127 og Renault 5 regjerte, og kom opp med en svært så lovende modell kalt Audi 50. Faktisk var potensialet så stort at Volkswagen ville ha den inn i sin familie, så de lot den kun være en ren Audi-modell i seks uker.
-->
Da satte de like godt på en VW-logo, og vips så var Volkswagen Polo født. Nå fikk også Audi 50 leve litt til, og Audi 50 ble bygd til 1978.
Den beslutningen var usedvanlig smart, for siden er det solgt over 18 millioner eksemplarer av den populære bybilen. Og det skal nå bli enda flere.
For til tross for en formidabel elbilsatsing har ikke Volkswagen noen planer om å la den dø ut, og fornyer nå modellen slik at den også er klar for framtiden. Det betyr nye løsninger og mer teknologi.
Utvendig ser man oppdateringene først og fremst gjennom nye LED-lykter foran og bak, og en gjennomgående LED-stripe foran.
Men nye Volkswagen Polo byr på langt mer enn bare det, og blant nyhetene kan vi nevne en Digital Cockpit (digitale instrumenter), et infotainment-system og et nytt multifunksjonsratt. Polo’en kan også kobles til nettet via et innbygd eSIM og har mulighet for trådløs «App-Connect». Klimainnstillingene på 2-soners Climatronic styres fra touchskjermen, slik som i de større modellene.
I tillegg kan nå Polo by på delvis automatisert kjøring gjennom hele hastighetsområdet om IQ.Drive Travel Assist velges på utstyrslisten, men uavhengig av denne kommer nye Polo med «Lane Assist» som standard. Volkswagen hevder at den nye utgaven for første gang brøyter vei for delvis autonom kjøring for småbilklassen, og slikt utstyr har tidligere vært forbeholdt større modeller.
Om bilen også har Travel Assist vil den adaptive cruisekontrollen kunne samarbeide med filskiftassistenten, og åpner dermed for delvis autonom kjøring i hastigheter fra stillestående og opptil 210 km/t. Touchsensitive flater på rattet registrerer berøringer fra føreren, slik at EU-kravene til selvkjøring på nivå 2 oppfylles.
Nye Polo kommer også med en rekke andre assistenter som standard, inkludert «Front Assist» med nødbremsfuksjoner som kan utvides med «Side Assist». Med «Park Assist» vil nye Polo kunne parkere automatisk, både i vinkelrette parkeringsluker og parallellparkering.
I tillegg øker Volkswagen den passive sikkerheten i nye Polo med en ny senterairbag mellom forsetene.
Mange nordmenn er glade i Polo’en, og Volkswagen Norge vil by på en «Norges-versjon» når den nye utgaven lanseres, Polo Style 95 TSI DSG.
Utstyrsversjonen «Style» erstatter dagens «Highline», og utstyrsnivået står ikke så mye tilbake for de langt større og dyrere modellene. Sjekk dette:
«IQ-Light LED Matrix» hovedlykter og LED-stripe i frontgrill
Førerassistentpakke med «Lane Assist» og «Front Assist» med fotgjengerregistrering
Parkeringssensorer foran og bak
Ryggekamera
Sport-komfortseter i Artvelour
Ambientbelysning
«Digital cockpit»
Multifunksjonsratt i skinn med girhendler
«Ready2discover» 8-tommers infotainmentssystem med «Online Streaming & Internet»
15-tommers lettmetallfelger
Importøren opplyser at den oppdaterte versjonen lanseres i september, og forhåndssalget starter i løpet av sommeren. Norske priser er foreløpig ikke fastsatt.
Les også: