Norge har vært et slags pilotland for elbiler, og med en rekke fordeler har nybilsalget endret karakter og rundt 8 av 10 nyregistrerte biler er nå helelektriske.
I og med at dette er helt unikt, så har vi også måtte løse utfordringene etter hvert som de har dukket opp. Og en av de store har vært knyttet til hurtiglading på ladestasjoner.
-->
For mens det er faste literpriser for diesel og bensin, har det vært en langt mer komplisert prisstruktur for hurtiglading. Lynlade-operatørene har prøvd seg på en rekke forskjellige løsninger, og resultatet har vært forvirring spesielt rundt det å sammenligne ladepriser.
NAF har lenge etterspurt en opprydding i prisjungelen, og har til slutt blitt hørt. For når vi går inn i juli blir det endelig mulig å enkelt sammenligne ladepriser.
‒ Da vil elbilistene betale for strømmen de faktisk får på bilens batteri, og ikke hvor lenge bilen står til lading, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
‒ Fram til nå har det vært komplett umulig å sammenligne prisene på hurtiglading. Nå blir dette enkelt, legger han til.
Ladeoperatørene kopierer altså bensinstasjonenes måte å ta betalt for, og NAF sier at kilowattime er det nye litersmålet ‒ og den måten den gjengse bileier enkelt kan sammenligne prisene.
‒ Så dette er en gledens dag for oss, og ikke minst alle våre medlemmer med elbil. Nå går det faktisk an å være en prisbevisst elbilist, sier Sødal.
En av utfordringene til ladeoperatørene er at elbilene bruker mye lengre tid på ladingen enn en bil bruker på bensinfylling, og minuttprisen har blitt brukt for å unngå overparkering på ladestasjonene.
NAF understreker at elbilene lader saktere når batteriet er fylt 80 prosent, og at det viktig å ikke la bilen stå lenger enn nødvendig.
‒ Selv om du nå ikke må betale for tiden du står på laderen, flytt bilen når den har ladet nok, sier Sødal.
‒ Har du ladet til 80 prosent, har du nok til å komme deg videre. Legg heller inn en kort ladestopp til om du trenger det.
To av operatørene frykter at langtidslading kan bli et såpass stort problem at de allerede har tiltak på plass. Ifølge NAF legger Eviny opp til et straffegebyr når bilen har ladet 80 prosent, mens Kople gjør det samme når bilen har ladet i 45 minutter.
‒ Flere av operatørene sier at dette ikke er et problem, og de fleste har ikke et slikt gebyr. Likevel synes vi at gebyret til Eviny og Kople er helt uproblematiske, avslutter Nils Sødal.