Det er mange år siden vi lærte oss å bruke beltet i bilene,
også når vi sitter i baksetene. Men denne vanen tar vi ikke med oss til bussene.
10 år ikke registrert en eneste dødsulykke under busstransport, men det betyr
ikke det samme som at det aldri skjer bussulykker. For det gjør det, og i fjor ble tre hardt skadd og 40
personer fikk mindre alvorlige skader. Skulle uhellet være ute blir skadeomfanget mindre om du bruker
beltet, som du jo også er lovpålagt å gjøre ‒ foruten i såkalte bybusser og i andre
busser hvor det ikke er montert belter. Statens vegvesen sjekker med jevnlig mellomrom beltebruken
på bussene, og gjør seg nå klar til en ny runde med kontroller. Bakgrunnen er at nye tall viser at kun 69 prosent bruker
belte, det laveste tallet på tre år. Beltebruken har altså gått ned, og Statens
vegvesen svarer med å kjøre på med en uke med beltesjekk. ‒ I vår sjekket vi over 13.000 busspassasjerer. Nå er vi på
veien igjen, og håper ikke å måtte skrive ut et eneste gebyr. Med beltet festet
har du marginene på din side, både for deg selv og ikke minst de du reiser
sammen med. En kropp i fart kan få enorm kraft, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens
vegvesen. Det er alltid smart å bruke beltet, og i neste uke kan du også
spare deg for et utlegg på 1.500 kroner. Det er nemlig boten for å droppe
sikkerhetsbeltet.
«frisone» for beltebruk, men nå finnes det belter i stadig flere busser. Det er
på høy tid å ta de gode beltevanene vi har i bilen, med inn i bussen, sier
Lutnæs. Det er de yngste av oss som slurver mest med beltet. Under halvparten (49 prosent) av de mellom 16-29 år svarer nå at de bruker beltet på bussen, mot 58 prosent i fjor høst. Like foruroligende er det kanskje at aksepten for å ikke bruke belte øker i denne gruppen, fra 47 prosent og til 50 prosent. Trenden er at beltebruken øker sammen med alderen, og blant
de over 60 år svarer 84 prosent at de i stor grad bruker belte i bussen. Men det er altså mange som ikke ser poenget med å bruke
beltet når de tar bussen, men de fleste bryr seg om 1.500 kroner.