Nå blir alle ID.-modellene trådløst oppdatert

Volkswagen har åpnet slusene for trådløse oppdateringer til alle ID.-bilene.


I likhet med de andre store bilprodusentene skal også Volkswagen holde sine nye modeller oppdater gjennom trådløse oppdateringer, kjent som OTA (Over-the-Air).

Slik oppdateringer åpner for både feilrettinger, oppdateringer og nye funksjoner uten at bileieren trenger å besøke et verksted, men bilen selv laster ned ny programvare som i teorien skal gjøre bilene bedre.

-->
En annen ting oppkoblede biler åpner for er kjøp av nye tjenester (on-demand), og i framtiden kan det for eksempel være mulig å bestille firehjulsdrift for en kort periode via bilens infotainment eller appen. Dette vil bli en viktig inntektskilde for bilmerkene.

For Volkswagen-gruppen utvikles OTA sammen med spesialistene hos Cariad, konsernets programvare-selskap.

‒ De nye oppdateringene er en sentral funksjonalitet i den digitale, tilkoblede bilen, forklarer Thomas Ulbrich, et medlem av styret for teknisk utvikling.

‒ De vil raskt bli normalen for kundene våre, på samme måte som de er for smarttelefonene. Programvareutvikling er iterativ og rask. Vi jobber i korte sykluser, som et teknologiselskap, og oppdaterer våre kunder med tilsvarende korte intervaller.

Enn så lenge har OTA-oppdateringer kun vært forbeholdt en liten gruppe av ID.-eiere, nemlig de som tilhører den såkalte «ID. First Movers Club». Altså de som sikret seg de aller første bilene.

Nå har Volkswagen åpnet alle slusene, noe som betyr at samtlige ID.-biler får muligheten til trådløse oppdateringer.

‒ Full tilgjengelighet av våre «Over-the-Air»-oppdateringer understreker Volkswagens innovative kapasitet og danner grunnlaget for en helt ny, digital kundeopplevelse, sier Volkswagen-sjef Ralf Brandstätter.

‒ Samtidig legger vi grunnlaget for nye digitale forretningsmodeller, og når en viktig milepæl i vår ACCELERATE-strategi.

Volkswagen lover at det skal komme oppdateringer rundt hver tredje måned, og understreker at dette også vil bane vei for on-demand-tjenester. Her viser de til et par eksempler hva disse kan være.

Folkemerket sier at det kan være Travel Assist eller forbedret batteriytelse for lange reiser, eller til og med automatisk kjøring på et senere tidspunkt.

De tror at slike «on-demand»-tjenester har et potensial til å generere flere hundre millioner euro i ekstra inntekter i løpet av de neste årene, så dette er viktig for Volkswagen.

En utfordring med OTA er at kundene ikke installerer den siste programvaren, og Volkswagen sier at de vil holde digital kontakt med kundene i framtiden.

‒ Kjøretøy som alltid har den nyeste programvaren kan gi en utmerket digital kundeopplevelse, og er derfor av største betydning for vår framtidige suksess, påpeker Ulbrich.

‒ Takket være regelmessige oppdateringer vil bilen ikke bare forbli oppdatert ‒ den vil bli enda bedre.

Utrullingen av OTA starter med en ny programvare-pakke kalt «ID. Software 2.3», og inkluderer altså alle ID.3, ID.4 og ID.4 GTX.

Denne påvirker blant annet funksjonene ID. Light, en lyslist nederst på frontruten. Denne gir nå føreren informasjon som kan gi intuitiv støtte for energibesparende kjøring i sammen med den aktive cruisekontrollen (ACC).

Programvaren forbedrer også bildebehandling for multifunksjons-kameraet, slik at det kan gjenkjenne motorsykler og andre trafikanter enda raskere. Det samme gjelder ved kjøring i mørket.

De som har dynamisk fjernlysstyring kan også vente seg enda mer presis frontlysregulering, mens grafikken på det sentrale infotainment-displayet har blitt «roligere og tydeligere med mer intuitiv betjening», som VW sier.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter