Morsomme Tesla Model 3 Performance

Er Tesla Model 3 Performance bedre enn Long Range? Bedre enn Polestar 2? Verdt 500 000? Vi ser nærmere på saken!


Noe av det første man legger merke til når man ser en Tesla Model 3 Performance er felger og bremsekalippere som er i en helt annen klasse enn det Long Range er utstyrt med. Det neste er antagelig den noe påklistrede bakspoileren, og klarer du å se mer er du god, men den er også 1 cm lavere når det gjelder bakkeklaring enn Long Range.

Hvordan seter, bakseter, bagasjerom og frunk ser ut ser du mer av på vår test av Tesla Model 3 Long Range.

-->
Det er ikke noe annerledes her i Performance.

Prisene Tesla tar for sine biler kan endres raskt og uten særlig forvarsel, men i skrivende stund så koster en Long Range 499.900 kroner, men som regel legger man til litt vinterdekk til 33.900, kanskje en annen lakkfarge som koster litt. Om du velger sort eller hvitt i interiøret så er det ingen prisforskjell på det, så kan du velge å oppgradere autopilot til 29.800 kroner, eller gå for framtidig full selvkjøring når teknologien er lovlig å bruke for 59.600 kroner.

En hvit Performance med vinterdekk uten noe oppgradering på autopilot kommer da på 548.042 kroner.

Vinterdekk til Long Range ligger på 17.600 kroner, hengerfeste 10.000 kroner, og selve bilen starter på 449.900 kroner, så hvit bil med vinterdekk og hengerfeste i Long Range kommer på 491.742 kroner.

Du kan muligens lure på hvorfor vi la til hengerfeste på Long Range, men det er fordi det er en sentral grunn for å velge Long Range framfor Performance, som man ikke kan få med hengerfeste. Man må med andre ord vurdere hvor sentralt hengerfestet er, for må man ha det er Performance utelukket.

Trenger man ikke lang rekkevidde, kan man gå for Standard Range som også kan ha hengerfeste. Standard Range har WLTP på 448 km, mot Long Range WLTP på 580 km og Performance WLTP på 567 km. Standard Range starter på 399.900 kroner, har «delvis premium interiør» der de to andre har premium interiør, har 0-100 km/t på 5,6 sekunder mot Long Range som har 0-100 km/t på 4,4 sekunder og Performance som har 0-100 km/t på 3,3 sekunder. Standard Range Plus som den heter, lander på 441.742 kroner i hvit, med vinterdekk og hengerfeste.

På Long Range og Performance får man 1 år med nett-tilkobling i bilen, noe som er essensielt i en Tesla, men på Standard Range Plus får man 1 måned med nett-tilkobling inkludert. Ettersom bilen har oppdateringer over internett er dette en kostnad man rett og slett bare må beregne inn. Det står ikke på Tesla sine nettsider hva dette koster, men tok en hyggelig telefon til Tesla i Sørlandsparken, og fikk vite at prisen nå per måned ligger på 129 kroner på dette dersom man ikke vil bruke en tvilling-SIM løsning på eget mobilabonnement.

Du får ikke baksetevarme, ikke Premium lyd, ikke LED tåkelys, ikke matter og sikkert noe mer også som du ikke får i Standard Range Plus sammenlignet med Long Range og Performance.

Det du får i Performance, som de andre ikke har, er Track Mode, som har noen ganske vanvittig artige muligheter for innstillinger, og du kan lagre ulike innstillinger med ulike navn, slik at du raskt finner de innstillinger du ønsker deg senere. For en sjåfør som er ekstra glad i å kjøre bil, er dette helt latterlig moro å leke seg med uavhengig av årstid og hvor man skal kjøre!

I videoklippet over her kan du se at vi fant oss en tom plass der vi lekte oss bittelitt på glatta, og merket raskt at vi gjerne kunne lekt mye mer, for det var veldig moro!

De noe fastere fjæringene som man får med Performance modellen gir en kjørefølelse langt mer på linje med det man får hos Polestar 2 med Performance-pakke. Det vil si en mer sportslig og sofistikert demping av ujevnheter, som de som ikke er glad i sportslig demping definerer som for harde fjæringer, men som jeg velger å definere som sportslig komfort.

Fjæringene alene er grunn nok til å velge Performance framfor Long Range, så kommer Track Mode på toppen i tillegg til kulere felger, og ettersom man fortsatt vurderer Performance er jo hengerfestet ryddet ut av veien som et argument, ettersom man ikke får Performance med hengerfeste.

Når man først er inne på det sportslige er det nok en del som drar fram raskere 0-100 km/t og høyere toppfart, men det er en grunn til at jeg ikke nevner det først, og det er fordi jeg ikke ser på det som mest sentralt i bilvalget, for Long Range er såpass rask at den leverer så solid på akselerasjon og toppfart at det ikke helt blir et like sterkt argument for å velge Performance som fjæringene, Track Mode og felgene/bremsene.

En av Tesla Model 3 sine styrker når man sammenligner med Polestar 2 er at man kan stille inn det meste, enten det gjelder Track Mode der man blant annet kan justere på hvordan man ønsker at trekk-kraften skal fordeles mellom framhjul og bakhjul, eller som du ser over her, med innstillingsmulighetene for hvordan cruisekontrollen skal oppføre seg.

Det er utrolig deilig å kunne bestemme over hvordan bilen skal oppleves!

En annen meget stor fordel med Tesla Model 3 er forbruket, som du kan se i videoklippet var været helt utrolig elendig da vi kjørte fra Økern til Grimstad, likevel presterte Tesla Model 3 Performance å få forbruket under 200 Wh/ 20 kWt/100km. Det får du ikke til med en Polestar 2.

Rekkevidden er også mye bedre på en TM3, på vår 50/50 landevei/motorvei test ble beregnet rekkevidde 417 km i minus 4 grader. Her fikk Polestar 2 en beregnet rekkevidde på 273 km under varmere forhold.

TM3 Long Range hadde et par plussgrader under 50/50 testen, og fikk en beregnet rekkevidde på 444 km.

På vår 205 km lange landeveistest snødde det godt, og temperaturen var rundt minus 5 grader +/- et par grader underveis, og da ble beregnet rekkevidde 455 km! Polestar 2 hadde bedre forhold under sin test og fikk en beregnet rekkevidde på 330 km.

TM3 Long Range hadde en del grader lavere temperatur på sin landeveistest, og fikk en beregnet rekkevidde på 427 km.

Polestar 2 har ikke en app riktig enda, men den er på vei. Hos Tesla fungerer den meget godt!

Ladenettverket til Tesla er utrolig godt utbygget, og du kan i tillegg lade på alle andre CCS-ladere, men det er dyrere, så ser ikke helt poenget med det med mindre du er langt unna en Tesla lader. Bruker du navigasjon, og legger inn et ladestopp der du trenger dopause, så gjør bilen batteriet mest mulig mottagelig for høy ladehastighet under lading. Du vil også se hvor mange ladere som er ledige på ladestasjonen i navigasjonen.

Vi ladet to ganger, en gang fordi det var behov for en do/kaffepause som tok 17 minutter, da ladet vi fra 40 til 66 prosent.

Den andre gangen var det dopause som tok 11 minutter, da ladet vi fra 32 til 53 prosent.

Vi stoppet aldri for å lade, men valgte å lade der vi stoppet, og med Tesla er det plug and pay på Tesla-laderne, så ingen brikker eller apper trenger man å styre med. Det er også langt rimeligere enn hos andre som leverer hurtiglading.

Men Tesla Model 3 har også noen svakheter i forhold til Polestar 2, rattvarme har den ikke enda, men det er «på vei». Selv om man forvarmer bilen og setene fra appen til Tesla, så er rattet kaldt å holde i når det har vært minusgrader i bilen over natten.

Bagasjeromsåpningen er langt mer brukervennling i en Polestar 2, selv om plassen der bak er vel så god hos Model 3. Polestar 2 har skiluke, det har ikke Model 3. Polestar 2 har 1.500 kg hengervekt, TM3 har rett under 1.000 kg, og ikke mulighet for henger på Performance.

Vi kjørte TM3 Long Range på veier med underkjølt regn, og der merket vi det folk skriver en del om da vi raskt slapp opp gasspedalen, at det kan glippe litt bak på en TM3 på glatta. Jeg synes ikke det var ukontrollert eller vanskelig å ha kontroll, men jeg skjønner at en del ikke er så glad i å kjenne på glatta i denne utstrekningen.

Her er Poletstar 2 annerledes programmert, og oppleves som en noe mer stabil vinterbil. Når det er sagt er fremkommeligheten for TM3 meget god med deres Dual Motor AWD-system.

TM3 Performance er 1 cm lavere på bakkeklaringen enn TM3 Long Range, som er lav i utgangspunktet, så enkelte vil nok oppleve at dette er noe langt ned når de skal inn i bilen.

Design er en smakssak, og jeg synes designet til TM3 heves av kule felger og sorte detaljer på håndtak og kameraer, men synes vel kanskje at en Polestar 2 er hakket mer elegant i utvendig og innvendig design.

Selv om skjermen er meget god, med klare og gode bilder, og med funksjoner mange biler ikke har enda, så er det en funksjon jeg tar opp i videoen som jeg skulle ønske meg en endring på, og det er vindusviskerknappen.

Først et trykk for å få opp menyen for vindusvisking, så et trykk for å slå det på, så et trykk for å velge hastighet.

Dersom jeg ikke har på vindusvisker, og trykker på vindusviskerknappen, så er det jo for å få den på… hallo!! Merkelig ulogisk ekstratrykk å måtte slå vindusviskeren på. Dette ekstra skjermtrykket trenger du ikke på motorveien når du møter en trailer som hadde en slushdam på sin side som plutselig dekker din frontrute!

Vi skjønner godt at mange velger Tesla Model 3, og vi mistenker at Tesla kommer til å selge svært bra av Model Y når den dukker opp i Norge etter hvert.

Det er en elbil som gjør det enkelt å være elbileier, og foreløpig er det ingen andre elbilprodusenter som er på samme enkelhetsnivå.

Lang rekkevidde, lavt forbruk, mye kraft, god app, bra ladenettverk, godt stereoanlegg og avanserte innstilingsmuligheter er bare noen av de mange grunnene til at Tesla Model 3 selger svært godt. Den er helt klart verdt pengene den koster!

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Elbiler Nyheter Tester