Moms på elbiler fra 2023

Skal du sikre deg en ny elbil som også er avgiftsfri, må du kjøpe den i 2022. Det er iallfall NAF ganske så sikre på.


Den store grunnen til at Norge har blitt et europeisk fyrtårn når det kommer til elbiler er avgifter. Mer eksakt mangelen på disse.

Tidligere var Norge kjent som et dyrt land når det kom til nye biler grunnet høye avgifter, så da det ble innført et momsfritak rundt nullutslippsbiler ble elbiler langt mer prisgunstige enn andre nybiler.

-->
Med på elbil-kjøpet fulgte også andre gunstige ordninger, og samlet har alt dette ført til at elbilsalget nå dominerer nybil-salget her i Norge.

Men politikerne har begynt å fjerne fordelene knyttet til elbiler, og den største ‒ momsfritaket ‒ lever nå farlig. Veldig farlig.

Denne ordningen overlever riktignok 2022, men avgiftsglade politikere sikler nå på denne statelige ekstrainntekten fra 2023.

‒ Momsen kommer, men det kommer ikke til å gå fra avgiftsfritak til 25 prosent på ett år, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

‒ Regjeringen har lovet og varslet moms på den delen av beløpet for en elbil som overstiger 600.000 kroner, så det må vi regne med fra 2023.

Braadland mener at moms på elbiler på sikt er uunngåelig, men når og hvordan den innføres er mer usikkert.

‒ Når momsen først skal innføres for elbiler er det greit at man venter til neste år, og tar de dyreste bilene først. 2022 hadde vært for tidlig, med tanke på at utvalget må opp og prisene enda mer ned før vi kan snakke om at elbilen er fullt ut konkurransedyktig, understreker han.

NAF har ment at så lenge myndighetene vil ha ned utslippene fra bilparken, er det bedre å beholde elbilen momsfri enn å øke drivstoffavgiftene massivt.

‒ Så langt har vi fått gjennomslag for dette, og det er vi fornøyde med, sier Braadland.

Momsfritaket overlever altså gjennom 2022, men det betyr ikke at alle nye elbiler som kjøpes neste år blir momsfrie.

Det som bestemmer avgiftene er nemlig den datoen bilen blir registrert, og med en bilverden som har leveringsproblemer både knyttet til pandemien og mikrochip-mangel så kan det fort blir leveringsforsinkelser.

‒ Det har som kjent vært leveringsproblemer på en del modeller i høst. Om dette fortsetter langt inn i 2022 kan man altså risikere at en elbil som er bestilt i 2022 ikke leveres før i 2023. Det er momsreglene på det tidspunktet du får bilen som gjelder – ikke når du bestiller den, advarer Braadland.

Han råder folk som bestiller ny bil i 2022 om å bruke bilbransjens standardkontrakt, som gir deg rett til å heve kjøpet om den samlede prisøkningen blir større enn seks prosent.

Fakta: Avgifter på elbiler i 2022:

  • Ingen kjøpsavgifter på elbiler. Alle bensin- og dieselbiler, inkludert ladbare hybrider, har flere 10 000 kroner i kjøpsavgifter i tillegg til moms.
  • Ingen moms på elbiler. Alle andre biler har 25 prosent moms.
  • Trafikkforsikringsavgift (tidligere årsavgift): 8,15 kr per døgn / 2975 kroner per år for elbiler. Det er samme nivå som for en bensinbil.
  • Omregistreringsavgift (ny ordning fra 2022, gjelder brukte elbiler): 1 670 kr for nyere biler (2019 og nyere), 1009 kr for eldre elbiler (2010-2018). Dette er en fjerdedel av nivået for en bensinbil.
  • Opp til halv takst i bomstasjoner.

Kilde: NAF

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter