Veteranbiler er i utgangspunktet biler som er 30 år eller
eldre, men går vi ut fra engangsavgiften er denne grensen nå senket til kun 20
år. I sommer fjernet nemlig regjeringen engangsavgiften på biler
som er 20 år eller eldre, noe som gjør at disse bilene har blitt mange tusen
kroner billigere når de importeres inn til Norge.
får en engangsavgift på toppen, men husk at du fortsatt må betale en vrakpantavgift
og merverdi på kjøpesummen. Vi kan altså feire et nytt år med gode nyheter, men hva
betyr det egentlig når det kommer til nye bilmodeller som nå slipper
engangsavgiften? Også bak år 2000 skjuler det seg noen skikkelige skatter,
men det var nok ikke det aller beste året med tanke på ikoniske bilmodeller. BMW Z8 En av de aller kuleste er helt klart en toppløs to-seter fra München, en klassiker som det kun ble produsert 5.703 eksemplarer av. Ja, vi snakker om ikonet BMW Z8.
på en V8-motor som gjør prisen ganske så stiv, så her må det nok jobbes litt
for å finne det virkelige kuppet. Men så snakker vi om en skikkelig roadster med 400
hestekrefter under panseret, og som klarer 0-100 km/t på godt under 5 sekunder. Opel Speedster Siden vi er inne på to-dørs roadster bør vi selvsagt også ta
med Opel Speedster, et langt rimeligere alternativ ‒ men nesten like tøff.
er kjent under flere navn ‒ Opel Speedster og Speedster Turbo, Vauxhall VX220
og VX220 Turbo og …. Daewoo Speedster. Jepp. Speedster kom litt ut på 2000-tallet, så det kan være vanskelig
å finne en gammel nok bil med tanke på engangsavgiften. Men er du heldig klarer du kanskje å finne en, og uansett
kan du jo alltids vente til neste år. Lotus Exige Siden vi allerede har vært innom både roadster og Lotus, så
må også Exige nevnes. I likhet med Z8 og Speedster er dette også en to-seters sportsbil,
og Exige er en av tre modeller som Lotus produserer den dag i dag (Elise og
Evora er de to andre). Dette ikonet ble altså presentert i 2000, og da med en motor
som hadde 179 hestekrefter. Du gjenkjenner enkelt de første Exige-modellene ved de runde
frontlyktene den arvet fra den første generasjonen av Elise. I likhet med Z8 og Speedster kan det være problematisk å
finne en 2000-modell av Exige, ikke minst med tanke på at det kun totalt ble
produsert 604 eksemplarer av den første generasjonen i løpet av tre år. Volvo S60 Ok, nok roadstere nå, og vi hopper over til noe som kan
friste mange ‒ en Volvo-modell. Det er nesten ikke til å tro at S60 kom for 20 år siden, men
det gjorde den altså. S60 som nå inne i sin tredje generasjon kom høsten 2000, og erstattet
S70 og bygd på P2-plattformen i likhet med XC70 og XC90. Den første generasjonen varte til 2009, mens den andre generasjonen
bygd på P3 ble erstattet av den nye S60 bygd på SPA-plattformen i 2018. Den nye er ganske så mye bedre, men noen foretrekker jo som
kjent mora… Mercedes C-klasse (W 203) Dette er strengt tatt ikke en ny modellserie, men det er jo
alltid stas når Mercedes introduserer nye generasjoner. Dette er andre
generasjon av C-klassen, som ble innledet med W 202 i 1993. På bildet over ser vi den foran W 202 og W 201. W 203 kom på markedet i september 2000, og da hadde Mercedes
faktisk jobbet med den nye generasjonen helt siden 1994. De brukte altså seks
år på utviklingen, så det var virkelig en ny bil de kunne presentere. Mercedes kjørte først på med en sedanutgave, men fulgte
raskt opp med en coupéversjon og bød også på en rekke motoralternativer og til
og med en AMG-utgave. Andre som runder 20: Det er selvsagt en rekke andre modeller, både helt nye og nye
generasjoner, som også runder 20 i år. Vi innbiller oss kanskje at SUV-modellene er noe som har
kommet det siste tiåret, men allerede i 2000 var det flere slike. Toyota introduserte deriblant sin store SUV, Highlander, og Hyundai kom med sin første SUV i form av Santa Fe. Også Nissan tråkket til med en ny SUV det året, nemlig X-Trail. Et annet ikon som kom i 2000 er selveste Alfa Romeo 147 Men vi avslutter med en perle du helt sikkert ikke klarer å
få tak i. TVR Typhon avbildet under mellomtittelen er den raskeste
bilen det engelske merket har laget, og tyfonen kunne feie av gårde i hastigheter
over 322 km/t (200 mph). Men planene ble vel ambisiøse, så TVR klarte kun å sette
sammen tre eksemplarer av dette fartsmonsteret mellom 2000 og 2006. Så vi ønsker deg lykke til i jakten på den legendariske
modellen, og ønsker deg selvsagt også all mulig lykke i 2020 og jakten på en ny
eller gammel bil. Les også: