Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har klar salgstallene for april, og de viser at det ble registrert 11.286 nye personbiler – opp marginale 0,4 prosent målt mot april 2024.
Videre viser de generelle tallene at det nesten kun kom til elbiler, 97 prosent var slike i april, og at det totalt har kommet til 42.882 nye personbiler i år – 9.383 flere og opp 28 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Det virkelig interessant er jo hvordan Tesla klarer seg, for det har vært skrevet side opp og side ned om hvor økende Tesla-mostanden nå er. Elon Musk, presidents Trumps viktige rådgiver, får mye av skylden for tilbakegangen rundt om i verden.
Men nordmenn skiller åpenbart person, sak og bilmerket, for her hjemme durer det amerikanske merket på som et ustoppelig godstog. Vel, iallfall en av modellene.
Det viser OFV-tallene, for aprils aller mest populære bil var nok en gang Tesla Model Y, fjorårets suverene salgsener. Det kom til 869 slike i april, og nærmest var Volkswagen ID.4 som ble registrert 724 ganger.
Her er topp 5 personbiler i april:
- Tesla Model Y: 869 registreringer
- Volkswagen ID.4: 724
- Toyota bZ4X: 697
- Volkswagen ID.7: 696
- Volkswagen ID.3: 620
De fem skilte seg litt ut, og Nissan Ariya på 6. plass endte opp med 423 nye biler. Og listen viser også at politikerne nå har lyktes med å ta livet av bilene med eksosrør.
For vi må helt ned på 39. plass for å finne første bil som ikke er helelektrisk, så ja, de 38 mest populære modellene var elbiler. Det er selvsagt unikt.
– At vi skal så langt ned på listen i nybilsalget før det dukker opp noe annet enn elbil, har vi ikke sett før, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.
– Det gir elbil-landet Norge enda en rekord, slår han fast.
Politikerne misliker nemlig nå også ladehybridene, og klasket på nye avgifter 1. april. Dermed gikk de ladbare hybridene fra 1.200 registreringer i mars til kun 51 slike i april.
– Det viser tydelig hvordan myndighetens avgiftspolitikk styrer bilsalget, sier Solberg Thoresen.
– Og målet som er satt for Norge, er 100 prosent nullutslipp på nye personbiler i 2025.
I tillegg til at private stadig oftere går for elbiler viser også tallene til OFV at selskaper og næring i økende grad velger elbiler når de kjøper nye firmabiler.
Tesla fikk kanskje det mest populære bilen i april, men det er også tegn på at merket kjenner på Musk-effekten. For som du ser av topp 5-listen for bilmodellene har det originale folkemerket nå god medvind.
Volkswagen var det suverent mest populære nybilmerket i forrige måned med totalt 2.269 nye biler, og har nå strak kurs mot å bli årets mest solgte merke og har bikket 7.000 biler etter at vi har lagt bak oss den første tredjedelen av året.
Nærmest er Tesla, men de er langt bak med sine 4.793 biler, mens Toyota følger med drøyt 4.000.
Her er topp 5 bilmerker januar-april, ifølge OFV:
- Volkswagen: 7.034
- Tesla: 4.793
- Toyota: 4.084
- Volvo: 3.152
- BMW: 2.586
Tesla hadde på samme tid i fjor en markedsandel på 18 prosent, mens den i år har falt ned til 11 prosent.
– Tesla er ikke i nærheten av nivået vi har vært vant til, man kan ikke late som noe annet, sier OFV-lederen.
– Det kan være et tegn på at mange nå opplever at andre merker er like interessante og har like mye å tilby i omtrent samme prissegment.
En av forklaringen på Tesla internasjonale fall har vært at mange venter på en oppgradert utgave av Model Y, og denne er nå lansert.
OFV sier at så langt i år er over halvparten som er nyregistrert av den gamle modellen, og legger til at kampanjer kan være en forklaring på nettopp det.
Les også: