Model 3 suste forbi konkurrentene


I februar var det nesten en dobling av salget av elbiler i Europa, og Tesla Model 3 suste rett til topps som den mest populære helelektriske bilen.

Ikke nok med at Teslas billigste modell la bak seg de elektriske konkurrentene allerede den første fulle måned den var i salg her i Europa, den skapte også et aldri så lite jordskjelv blant de «vanlige» konkurrentene.

For Model 3 hører hjemme blant de mellomstore premiumbilene, og der befinner det seg populære modeller som C-klasse, Audi A4 og BMW 3-serien. Alle disse ble forbigått av en Model 3 som har fått en solid fart rett ut fra startblokken, og totalt ble det registrert 3.630 Model 3 i februar.

‒ Som vi ser i USA, ryster Tesla også det europeiske markedet. Den langvarige effekten avhenger av hvor raskt de tyske premiumprodusentene, Volvo og JLR (Jaguar Land Rover) reagerer på ankomsten av modell 3 i Europa, og hvor raskt de kan komme med egne mellomstore elektriske biler, sier Felipe Munoz, en analytiker hos JATO.

Det er JATO som har samlet salgstallene fra februar, som altså viser et oppsiktsvekkende raskt salg av Model 3.

For blant elbilene forsvant Model 3 forbi etablerte elbiler som Nissan Leaf og Renault Zoe på et blunk.

‒ Utviklingen til Model 3 er bemerkelsesverdig, gitt at vi normalt ikke ser denne typen resultat før fire eller fem måneder etter at en ny modell har truffet veiene, påpeker Munoz.

En tredje ting som skiller Model 3 seg fra røkla er at de fleste kjøperne faktisk er privatpersoner, mens den største gruppen normalt er selskaper og flåteregistreringer.

Model 3 har også gitt elbilene et salgsløft, og det ble registrert 92 prosent flere elbiler her i Europa i februar.

Men vi snakker ikke om store tall, for totalt utgjorde elbilene kun 1,9 prosent av alle bilene. Godt over 20 prosent av samtlige elbiler som ble solgt i Europa i februar endte opp med norske skilt, og totalt i Europa ble det registrert 20.000 elbiler.

At elbilene fortsatt ikke er et godt nok alternativ til fossilbilene for de fleste er Nederland et veldig godt eksempel på. Der ble myndighetene lei av at de som har råd til dyrere elbiler slapp billig unna, og har økt avgiften på elbiler som koster over 50.000 euro. Altså en slags Tesla-skatt, som også har vært diskutert i Norge.

Dette har bidratt til at salget av nybiler i Nederland gikk ned -15 prosent i februar, og folk har dermed satt seg på gjerdet i påvente av nye biler.

Det aller største elbil-landet målt etter antall biler er ikke lenger Norge, men Europas største bilmarked Tyskland har nå gått forbi oss takket være en økning på 81 prosent av elbilsalget. Hovedgrunnen er igjen Model 3, som har dratt det totale salget for 2019 opp mot 10.000 elbiler i Tyskland.

Men vi snakker fortsatt svært små volumer, ettersom det bare i februar ble registrert 268.857 nye biler i folkerike Tyskland.

Det er ikke bare i Nederland nybilsalget har en foruroligende kurve, og i Spania falt registreringene med -10 prosent, Sverige -15 prosent og i Finland med -11 prosent. Norge noterte seg for en økning på 8,4 prosent.

Nybilsalget i Europa hadde totalt en nedgang for sjette måned på rad, men det finnes markeder som også har en positiv utvikling.

I Romania spratt antall registreringer opp med hele 36 prosent, og grunnen er at myndigheten har introdusert en ny bilvrakordning som skal fjerne gamle, forurensende og usikre biler fra veiene.

Den totale vinneren i februar var Volkswagen med et salg på 130.241 biler, og blant modellene ble ikke overraskende Volkswagen Golf den store vinneren med totalt 31.769 registreringer.

Les mer om:

Elbiler Nyheter