I februar var det nesten en dobling av salget av elbiler i Europa, og Tesla Model 3 suste rett til topps som den mest populære helelektriske bilen.
Ikke nok med at Teslas billigste modell la bak seg de elektriske konkurrentene allerede den første fulle måned den var i salg her i Europa, den skapte også et aldri så lite jordskjelv blant de «vanlige» konkurrentene.
Men vi snakker ikke om store tall, for totalt utgjorde elbilene kun 1,9 prosent av alle bilene. Godt over 20 prosent av samtlige elbiler som ble solgt i Europa i februar endte opp med norske skilt, og totalt i Europa ble det registrert 20.000 elbiler.
At elbilene fortsatt ikke er et godt nok alternativ til fossilbilene for de fleste er Nederland et veldig godt eksempel på. Der ble myndighetene lei av at de som har råd til dyrere elbiler slapp billig unna, og har økt avgiften på elbiler som koster over 50.000 euro. Altså en slags Tesla-skatt, som også har vært diskutert i Norge.
Dette har bidratt til at salget av nybiler i Nederland gikk ned -15 prosent i februar, og folk har dermed satt seg på gjerdet i påvente av nye biler.
Det aller største elbil-landet målt etter antall biler er ikke lenger Norge, men Europas største bilmarked Tyskland har nå gått forbi oss takket være en økning på 81 prosent av elbilsalget. Hovedgrunnen er igjen Model 3, som har dratt det totale salget for 2019 opp mot 10.000 elbiler i Tyskland.
Men vi snakker fortsatt svært små volumer, ettersom det bare i februar ble registrert 268.857 nye biler i folkerike Tyskland.