Tesla Norge har åpenbart en svært så ujevn leveringstakt på
sine Model 3, for modellen har oppført seg som den reneste jo-jo’en på
salgslistene så langt i år. Det første vi så til Model 3 var i februar, og den debuterte med 791 biler og var den nest mest registrerte nybilen den måneden etter Volkswagen Golf.
mai ytterligere ned til 705, før Model 3 slo tilbake med 3.012 i juni. Så knakk antall registeringer helt sammen i juli med 308
biler, men dette er også den dårligste salgsmåneden i året generelt. August bydde på 649 nye Model 3 med norske skilt, og nå har altså Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) tallene for september klare. Her slår Model 3 nok en gang knock-out på konkurrentene, og
det ble registrert formidable 2.342 slike i forrige måned.
et hav foran nærmeste modell ‒ Golf med 661 biler. Totalt er det registrert 13.859 Model 3 i løpet av årets første ni måneder, og den har dermed passert det totale antallet til fjorårets mest solgte bil med god margin. Nissan Leaf endte på 12.303 registeringer i 2018, og dette har Model 3 allerede feid forbi. Det skal med andre ord et jordskjelv til om ikke Tesla
stikker av med årets mest solgte modell i 2019. Nummer to på oversikten er Golf med 7.912 biler, mens Leaf
er nummer tre med 4.767 biler. I tillegg har Tesla registrert 2.830 biler av Model S og Model X så langt i år, og topper også statistikken over bilmerker med 16.689 biler. Her er dog Volkswagen mye nærmere med 14.818 nyregistreringer,
mens Toyota er på en klar tredjeplass med 11.653 biler.
personbiler i september, og elbilene hadde en markedsandel på solide 54,5
prosent. Model 3 dro altså salget av elbiler så voldsomt at nullutslipp sto for
godt over halvparten av alle nybilene registrert forrige måned. Det ble registrert 2.542 biler med hybriddrift i september,
og disse sto for 22,8 prosent av registeringene, mens kun 10,3 prosent var rene
bensinbiler. Også de elektriske varebilene begynner å få fart på seg nå, og takket være en ny støtteordning innført av Enova i midten av august vil dette salget få seg et oppsving. Små elvarebiler med en motorkraft på under 80 hestekrefter
får 15.000 kroner i støtte, mellomstore elvarebiler får 25.000 kroner i støtte,
og det vanker 50.000 kroner i støtte til bedrifter som anskaffer elvarebiler
med mer enn 120 hestekrefter. På toppen av dette er det også mulig å få 5.000 kroner i
støtte til en lader per elvarebil. I september ble det registrert 141 nye varebiler klasse 2 med
nullutslipp, og totalt er det registrert 1.415 nye varebiler med nullutslipp så
langt i år. Les også:
- Nissan-pickupen vi blir snytt for
- Vi testet Fords pickup-bølle opp alpinbakken
- Svenskene satte ny verdensrekord