La oss slå det fast med en gang. Mini sier ingenting om spesifikasjoner eller ytelser for den 4-dørs Concept Aceman som måler 4,05 meter i lengden, 1,99 meter i bredden og 1,59 meter i høyden. Det skal de åpenbart gjøre senere.
Nå handler det om tankene bak og designet, for konseptet skal vise vei for de kommende helelektriske Mini-utgavene. Og ja, de planlegger også en serieprodusert utgave en denne crossoveren.
-->
Mini har kalt designet for «Charismatic Simplicity», karismatisk enkelhet, noe jo den gamle Mini-modellen helt klart var. Men til motsetning fra bilen som dukket opp i 1959 handler det nå om digitale innvendige løsninger og en masse lyseffekter.
Det britiske merket har altså tolket det gamle designet på en ny måte, og byr for første gang på en crossover.
‒ Mini Concept Aceman er det første glimtet av en ny bil, og bygger bro mellom Mini Cooper og Mini Countryman i modellfamiliens framtid, sier Stefanie Wurst, sjef for Mini-merket.
‒ Denne konseptbilen reflekterer hvordan Mini gjenoppfinner seg selv for sin helelektriske framtid og hva merket står for ‒ en elektrifisert gokartfølelse, en oppslukende digital opplevelse og et sterkt fokus på et minimalt miljøavtrykk.
Resultatet er dette:
‒ Designspråket til Mini Concept Aceman varsler begynnelsen på en ny designæra for Mini, forklarer Adrian van Hooydonk, sjef for BMW Group Design, og sier at de har kjørt videre på erketypiske Mini-trekk.
‒ Vi går tilbake til disse nå, men samtidig kombinerer vi dem konsekvent innovativ teknologi. Med denne tilnærmingen utvikler vi designikoner, med alle deres analoge styrker, for den digitale framtiden.
For designere av spesielt kompakte biler er den elektriske tiden litt av en velsignelse, for her trenger de ikke å ta hensyn til en stor motor og en girkasse som stjeler mye plass. Så hjulene kan flyttes framover og bakover for mer innvendig plass, og fronten trenger ikke den tradisjonelle grillen.
Mini prøver selvsagt å utnytte alle disse tingene med konseptet Aceman.
‒ Det helt elektriske kjøretøykonseptet betyr at designet igjen kan rettes mer mot Mini’s tradisjonelle grunnverdier, når det gjelder prinsippet om å bruke plass kreativt, sier Oliver Heilmer, leder for Mini Design.
‒ Dette skaper modeller som tar liten plass på veien samtidig som de tilbyr enda mer komfort, mer allsidighet og mer følelser på innsiden enn noen gang før.
Bildene viser da også en bil som har en innside som ikke minner om en bil på bare fire meter, for dette ser da vitterlig ganske så romslig ut:
Når det gjelder utsiden har konseptet en nytolket front som har litt mer firkantet lykter, og LED åpner for å lyse opp både veien og selve grillen. Ja, det er så mye lys at bilen også hilser deg velkommen med et lite lysshow, og det er også integrerte dørhåndtak.
Selvsagt er Union Jack også synlig på utsiden, og den lille elbilen er utstyrt med noen ganske så svære hjul ‒ nemlig 20-tommers felger. Det spørs om de overlever inn til serieproduksjon.
På innsiden har de også fulgt prinsippet fra 1959 ‒ å gjøre det enkelt og oversiktlig. Så her finner man kun det aller viktigste.
‒ I interiøret til Mini Concept Aceman har vi konsentrert oss om et forenklet utseende i kombinasjon med førsteklasses materialer og innbydende farger. Digitalisering gjør at vi kan klare oss med få driftselementer og samtidig maksimere opplevelsen på en måte som er karakteristisk for Mini, forklarer Heilmer.
‒ Hele designet handler om å tilby de på innsiden en helhetlig opplevelse.
Mest oppsiktsvekkende, foruten at de har brukt bærekraftige materialer som for eksempel et slags strikket ratt(!), er den runde OLED-skjermen plassert i senter. Den gjør iallfall dashbordet karismatisk så det holder.
Man skal ha det moro i en Mini, og det ser man også via en av de nye løsningene som teknologien byr på. I navigasjonen er det nemlig mulig å velge kategorier som skal vises under turen, for eksempel «Adventures» eller «Tasty». Da vil bilen selv foreslå stopper med opplevelser eller restauranter.
Planen er at den helelektriske crossoveren som tetter hullet mellom Cooper og Countryman skal lanseres i 2024, og konseptet skal av alle ting vises fram under en spillmesse i tyske Køln i slutten av august.
Da får vi kanskje også vite mer om spesifikasjonene og ytelsene til bilen som skal vise veien inn i framtiden, og før det kan du sjekke ut bilder av konseptet:
Les også: