Etter en eierstafett uten like ble MG i 2005 kjøpt opp av det
kinesiske selskapet Nanjing Automobile, og det skulle bli starten på et langt
mer stabilt eierforhold. Nå var de første årene etter dette også turbulent, fordi den
kinesiske tungvekteren SAIC Motor også var interessert i det britiske merket ‒ og
var skammelig nok utbydd av Nanjing i første omgang.
opp Nanjing, og sikret seg dermed også kontrollen på MG. SAIC eier nå flere andre bilmerker, og totalt produserer de over
7 millioner biler i året ‒ flest i Kina og 7. mest globalt sett. I tillegg samarbeider SAIC med tungvektere som Volkswagen og
General Motors, så det bør ikke stå på ressursene når MG nå gjør comeback i
Europa. Nå har MG riktignok vært på plass i Storbritannia siden 2011,
men nå står også resten av Europa for tur. Modellen som skal gi MG ny gnist er en elektrisk og kompakt SUV-modell kalt ZS EV, en elbilversjon av den ordinære ZS. Den originale kom i 2017, og EV-versjonen ble introdusert på
det britiske markedet i sommer. Og oppsiktsvekkende nok rundet MG UK 1.000
bestillinger av den elektriske versjonen på bare to uker, så interessen var
overraskende stor i et elbil-kjølig marked som Storbritannia.
litt mer kompakt innpakning. Den er 4,31 meter lang, 1,80 meter bred og 1,64
meter høy, og dermed marginalt kortere, smalere og lavere enn for eksempel Volvo
XC40. Den er ikke blant de største når det kommer til rekkevidde
heller. ZS EV er utstyrt med et batteri på 44,5 kWh, noe som gir den
en rekkevidde på 263 kilometer. Ladefarten er ikke så ille, og det tar 40
minutter å fylle batteriet til 80 prosents kapasitet. Motoren yter 143 hestekrefter og et dreiemoment på 353 Nm,
og batteriene er som på de fleste moderne elbiler plassert under gulvet. Den kommer også med infotainment, og har støtte for både Android
Auto og Apple CarPlay. Men den store konkurransefordelen er pris.
tilgjengelig i Norge i november, og de norske prisene er allerede fastsatt. Den starter på billige 229.900 kroner for Comfort-utgaven,
mens Luxury starter på 249.900 kroner. Bilen skal også være tilgjengelig for levering fra start av,
så forhåpentlig blir det ingen ventelister rundt den elektriske MG-modellen. Europa-sjef for SAIC Motor, Aiden He, er da også spent på
hvordan den norske mottakelsen blir. ‒ Vi er veldig glade for å bringe de ikoniske MG-bilene
tilbake til det norske markedet. Det å slå gjennom i det kresne norske
elbilmarkedet er krevende, men vi er overbevist om at MG ZS EV vil slå godt an.
En helelektrisk og mellomstor SUV er ideelt for det norske markedet, spesielt
med tanke på den uslåelige prisen, sier han. De har fått med seg at norske politikere har klart å vri
etterspørselen av biler over til de elektriske ved å gjøre slike billigere enn
konvensjonelle biler. Faktisk er det en oppskrift SAIC har fulgt. ‒ Å gjøre elbiler rimelige og praktiske for folk er noe vi har
hatt i tankene når vi har designet MG ZS EV. Vi har kombinert hypermoderne
nullutslippsteknologi med en herlig kjøreopplevelse som er muliggjort på grunn
av den stolte MG-arven våre ingeniører har i fingrene, sier en kanskje litt
inhabil salgs- og markedssjef for SAIC Motor i Europa, Frank Meijer. Men det er en ganske så viktig ting som gjenstår før denne
kommer til Norge, nemlig en norsk distributør. ‒ Vår internettbaserte salgsmodell møter alle behovene til
den moderne bilkjøper. Vi nærmer oss også en partnerskapsavtale om distribusjon
med Nic. Christiansen Group, sier Meijer. Administrerende direktør i Nic. Christiansen Group tror
akkurat det ordner seg ganske så raskt. ‒ Dette er absolutt en unik og spennende mulighet for oss. Vi håper å kunne signere kontrakt med SAIC og at det blir starten på et langvarig samarbeid, sier Niels Vrist Bertelsen. I så fall kan denne bli en lei elektrisk konkurrent i tiden som kommer: Les også:
- En ny og billigere Porsche Taycan
- Hei, lusekjørere, dere irriterer bilistene!
- Toyotas meget smarte bil