MG har på gang en billigversjon av den i utgangspunktet rimelige MG 4, og de kryper langt under 300.000 kroner. (Fotos: MG Motor)

MG 4 blir nå råbillig

Elbilene har blitt dyrere i 2023? Vel, en regel skal som kjent ha sitt unntak. MG 4 kommer nå i en versjon som barberer startprisen med 45.000 kroner.


Grunnet en regjering som ikke tar hensyn til at utgiftene på nær sagt alt har økt veldig den siste tiden, har nye elbiler blitt enda dyrere. De har nemlig smelt på flere nye avgifter, deriblant en vektavgift som treffer alle nybilene og en moms på summen over 500.000 kroner for elbiler.

Det har ført til at mange av de populære elbilene fikk fått et solid prishopp da vi gikk inn i 2023, og flere av disse har blitt rundt 45.000 kroner dyrere.

-->
MG 4 har blitt 45.000 kroner billigere.

En ny versjon av den i utgangspunktet rimelige elbilen har nemlig ankommet, og denne heter MG4 Electric Standard og er en viktig brikke i vekststrategien til MG Motor.

Sammen med den første versjonen av elbilen, Luxury-versjonen, er dette de første bilene i en serie av modeller satt sammen på den nye plattformen kalt MSP (Modular Scalable Platform).

Utvendig er MG4 Electric Standard selvsagt lik den første utgaven som kom i fjor som måler 4,29 meter i lengden, og har fortsatt ganske mye teknologi og utstyrt.

Den har dog et mindre batteri, 51 kWh mot 64 kWh hos Luxury, og motoren er mindre kraftig og går fra 150 kW til 125 kW for standardversjonen.

Det er 170 hestekrefter, og oppsiktsvekkende nok går 0-100 km/t ned fra 7,9 sekunder til 7,7 sekunder for billigutgaven. Ja, et mindre batteri betyr mindre vekt, mer eksakt minus 30 kilo for MG 4 ‒ noe som altså slår ut på akselerasjonen.

Toppfarten lyder fortsatt på 160 km/t.

Rekkevidden faller naturligvis med et litt mindre batteri, og lyder på 350 kilometer mot 435 kilometer, og den nye utgaven har heller ikke like rask lading. Den er på 117 kW, noe som åpner for 10-80 prosent lading av batteriet på 40 minutter. Luxury med et større batteri og en ladefart på 130 kW bruker 35 minutter på denne øvelsen.

Litt mindre av mye altså, men også denne MG 4 er en ganske moderne elbil. Av standard utstyrt opplyser MG Norge ting som frontkollisjonsvarsler, automatisk nødbrems adaptiv cruisekontroll, køassistent, kjørefeltvarsler og filholderassistent.

Disse er samlet i MG Pilot-pakke, og standardutgaven har også intelligent fjernlysassistent og automatisk fartsholder med trafikkskiltgjenkjenning. Ja, til og med en parkeringsassistent som består av ultrasoniske sensorer på bakparten.

I tillegg til MG 4 er bilmerket på plass her i Norge med MG ZS, MG 5 og MG Marvel R, men det er bare starten på en svær satsing.

Totalt har MG ambisjon om å ha på plass 10 modeller innen 2025, og disse skal dekke de fleste segmentene fra små elbiler slik som MG 4 til sportsbiler.

Og med en startpris som til og med kryper langt under 300.000 kroner, bør nye MG 4 være et godt utgangspunkt her i Norge. Mer eksakt lyder den på 273.000 kroner, og dette øker til 285.900 kroner for bilen med bakhjulsdrift levert i Moss.

Her er bilder av MG 4, som altså får en ny versjon som skal være på plass hos de første kundene i april.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter