For halvannet år siden tok Mercedes fatt på et viktig prosjekt. De ville nemlig lage en elbil som viste vei for kommende elbil-modeller ‒ en visjon av det som kommer i årene framover.
Målet var å lage en elbil som skulle være en biltur-bil.
-->
I alle år har bilene vært synonymt med landevei og frihet. Det å dra på lange turer, og ha friheten til å kunne kjøre dit man vil ‒ uten å bekymre seg.
Men elbiler har vært en liten bremsekloss for dette, for poenget med lange bilturer er å være lengst mulig ute på landeveien. Men elbiler har kortere rekkevidde og ganske så mye lengre fyllings-stopp enn andre biler, og dette er også de to tingene som bremser utbredelsen av elbiler.
Det var nettopp dette Mercedes tenkte på da de begynte å utvikle Mercedes-Benz Vision EQXX, en ledestjerne for kommende elbiler.
Nå er denne ferdig, og det er litt av en visjon Mercedes nå kan vise fram.
Elbilen er ultraeffektiv med et forbruk på under 10 kWh per 100 kilometer, og det er like viktig som et lite bensinforbruk er for bensinbiler. For jo mer effektiv en elbil er, jo bedre blir rekkevidden.
Med et slikt forbruk klarer Vision EQXX å rulle over 1.000 kilometer før den må lades, og dermed er drømmen om den åpne landeveien også aktuell for elbiler.
‒ Mercedes-Benz Vision EQXX viser hvordan vi forestiller oss framtiden til elbiler. Den har en rekkevidde på mer enn 1.000 kilometer på en enkelt lading ved å bruke et batteri som passer til selv i et kompakt kjøretøy, sier Ola Källenius, styreleder i Daimler og Mercedes-Benz, og legger til:
‒ Vision EQXX er en avansert bil i så mange dimensjoner – og den ser til og med fantastisk og futuristisk ut. Med det understreker det hvor hele selskapet vårt er på vei: Vi skal bygge verdens mest ettertraktede elbiler.
Vi vet av erfaring at Mercedes’ halo-biler, biler som skal vise vei, er særs imponerende med en masse ny teknologi og løsninger. Den nye visjonen er intet unntak.
Sjekk denne stikkord-listen som Mercedes byr på:
#EnergyWizard: Over hele linjen ga effektivitetstekniske prestasjoner et forbløffende energiforbruk på mindre enn 10 kWh per 100 km (effektivitet på mer enn 9,65 km per kWh).
#ElectricDrive: Radikalt nytt system designet og bygget internt ‒ det oppnår standardeffektivitet på 95 prosent fra batteri til hjul.
#RangeBuster: Mer enn 1.000 km på en enkelt lading på offentlige veier setter en stopper for rekkeviddeangst.
#EnergyDensity: Med ekspertteknikk og formel 1-tenkning, presset batterikjemikerne våre energien til EQS inn i dimensjonene til en kompakt bil. Batteripakken i Vision EQXX holder nesten 100 kWh energi, men har likevel 50 prosent mindre volum og er 30 prosent lettere enn den allerede benchmark-pakken i EQS.
#AeroChamp: Eksteriørdesignere og aerodynamikere leverte en luftmotstandskoeffisient på cd 0,17.
#SustainableMaterials: Innovative resirkulerte og plantebaserte materialer fjerner avfall fra søppelfyllinger og reduserer karbonavtrykk.
#UpliftMindset: Et banebrytende team av Mercedes-ingeniører jobbet med verdens raskeste racinglaboratorier ved High Performance Powertrains (HPP) og Mercedes-Benz Grand Prix (MGP) for å konstruere en svært effektiv og kompakt elektrisk drivlinje og et lett batterideksel
#BionicEngineering: Inspirert av naturlige former og i samarbeid med innovative oppstartsbedrifter, brukte ingeniører avanserte digitale verktøy for å redusere vekten og redusere avfall ved å fjerne overflødig materiale assistert av 3D-utskrift.
#RollingEfficiency: Ultralav rullemotstandsdekk med optimert aerodynamisk geometri kombineres med lette magnesiumhjul for økt rekkevidde.
#BrakingLightly: Lette bremseskiver laget av aluminiumslegering passer utmerket til Vision EQXX og hjelper til med å holde vekten nede.
#EfficiencyOnTheRoad: Bare elektrisk chassis med lett F1-underramme gir racingeffektivitet ute på veien.
#SolarPower: Ultratynne takpaneler mater batterisystemet for opptil 25 km ekstra rekkevidde.
#HumanMachineMerge: Intuitivt og intelligent brukergrensesnitt og brukeropplevelse med veiledning og assistanse for effektiv kjøring bringer enda tettere harmoni for den elektriske tidsalderen.
#SensualPurity: Helt fokusert elbil eksteriør/interiørdesign understreker rollen som halobil for den helelektriske framtiden.
#FastTechProg: Fra papiret til veien på bare 18 måneder. Vision EQXX er en del av et teknologiprogram som kan tilpasse innovative teknologier for serieproduksjon raskere enn noen gang før.
#Transformasjon: Vision EQXX demonstrerer Mercedes-Benz transformasjon til et helelektrisk og programvaredrevet selskap.
#SoftwareDriven: Programvaredrevet tilnærming er nøkkelen til suksess i å oppnå effektivitetsmål og en rask utviklingsprosess, inkludert banebrytende batteristyringssystem.
#GlobalResponsibleLeadership: Vision EQXX akselererer Mercedes-Benz-målet til «Lead in Electric» og setter standarder innen bærekraftig mobilitet.
Med Vision EQXX viser altså Mercedes at det absolutt ikke er størrelsen det kommer an på, for dette er altså en elbil som veier rundt 1.750 kilo ‒ mindre enn for eksempel enn Volkswagen ID.3. Den er utstyrt med en drivlinje som byr på drøyt 200 hk, og har en luftmotstand mindre enn noen andre serieproduserte biler.
Batteriet er på under 100 kW, rundt det samme som Mercedes EQS, og byr også på et 900 volt-system.
Det ytre designet har fokus på aerodynamikk, mens Mercedes på innsiden har satt inn noe de kaller et flytende 1-piece display. Her er det også AI som gjelder, så denne viser framtidens MBUX-system.
Nå er dette altså kun en visjon, men mange av de tingene som EQXX byr på vil komme i framtiden.
Mercedes har også en ny plattform på gang, så elbiler med et ganske kompakt batteri, men lang rekkevidde, vil komme ganske snart.
- Vision EQXX tar elbilen til nye høyder, der bærekraft, energieffektivitet og rekkevidde når helt nye nivåer, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.
‒ Med en rekkevidde på over 1.000 kilometer blir ladeangst et glemt kapittel på denne ekstremt energieffektive bilen. Vision EQXX handler nemlig om alt annet enn å bare øke batteristørrelsen, der aerodynamikk, vekt og energitetthet er hovedelementene. Dette gjør at vi gleder oss enda mer til den elektriske framtiden fra Mercedes-Benz.
Det gjør helt sikkert også de som gjerne vil sluke mil på den lange og frie landeveien.
Her er bilder av Mercedes Vision EQXX:
Les også: