Mercedes starter produksjon av batterier med over 700 km rekkevidde
S-klassen har i mange tiår ført bilindustrien inn i nye tider, og den aller første helelektriske versjonen kalt EQS kan ikke være dårligere. Den introduserer eldrift med en WLTP-rekkevidde på over 700 kilometer.
Om du vil se hvilke hjelpemidler og teknologier som kommer til «vanlige» biler om noen år, kan du bare sjekke ut Mercedes S-klasse. Mercedes’ toppmodell har nemlig ført an gjennom hele bilhistorien, og med Mercedes 450 SEL i 1972 introduserte de også den berømte S-klasse.
Den bilen hadde for eksempel to ting som er ganske så standard i dag, ABS-bremser og cruisekontroll.
-->
Så når Mercedes nå flytter S-benevnelsen over til den elektriske EQ-serien, så bør bilen også by på noe oppsiktsvekkende. Noe EQS da også gjør.
For den luksuriøse elbilen brøyter vei for en oppgitt WLTP-rekkevidde på over 700 kilometer, og elbilene begynner dermed for alvor å kutte rekkevidde-avstanden til bensin- og dieselbiler.
EQS har verdenspremiere 15. april, og den moderne Stuttgart-Hedelfingen-fabrikken har startet på jobben med å produsere den oppsiktsvekkende batteripakken.
‒ Vi akselererer nå utrullingen av vårt elektriske initiativ for å forfølge CO2-nøytralitet, sier Markus Schäfer, et styremedlem i Daimler og ikke minst ansvarlig for Daimler Group Research.
‒ Vår neste helelektriske modell ‒ den luksuriøse sedanen EQS ‒ er bygget på en dedikert elektrisk plattform og er i startblokkene. Å starte produksjonen av høyytelsesbatteri-systemene er derfor en viktig milepæl.
Hedelfingen-fabrikken som også skal lage batterier for kommende EQE er ganske så moderne med en lang rekke «Industri 4.0»-teknologier, og en del av det gedigne 16.500 kvadratmeter store fabrikken er en 300 meters lang produksjonslinje med mer enn 70 stasjoner som skal sørge for komplekse litium-ion-batterier. Og det er ikke småtterier de setter sammen.
EQS blir selvsagt utstyrt med flere batteriversjoner, og det største er på solide 108 kWh og sørger altså for en WLTP-rekkevidde på over 700 kilometer.
Utviklingsgjengen i Untertürkheim (Mercedes-Benz Drive Systems Campus) hvor også Hedelfingen er en del av jobber også med teknologi som skal sørge for en enda mer effektiv EQS i framtiden, så med trådløse oppdateringer gjennom hele levetiden kan potensielt en EQS bli stadig mer moderne selv hjemme i garasjen til eieren.
I tillegg planlegger Mercedes en ny fabrikk som skal lage batterier til småskala-biler (som EQS) som skal åpne i 2023, og her setter de ekstra fokus på bærekraft og gjenbruk av batteriene.
Batteri-teknologien som utvikles til EQS vil med tiden finne veien inn i andre klasser, akkurat som ny teknologi i S-klassen har gjort i en årrekke.
‒ Som en del av endringene i selskapet og produktene utvider vi batterikompetansen betydelig i hele verdikjeden. Dermed fortsetter vi å gjøre en innsats for å hjelpe neste generasjon batterier til å få et enda raskere gjennombrudd, sier Schäfer.
EQS lages side-om-side med den nye S-klassen, og blir en av fire nye medlemmer i den elektriske EQ-serien. For i tillegg til det elektriske flaggskipet er Mercedes godt i gang med EQA, EQB og nevnte EQE, og EQC er som kjent allerede på plass.
Totalt skal Mercedes tilby over 20 modellvarianter inkludert ladbare hybrider med EQ-benevnelsen, og både C- og S-klasse ladehybrider vil få elektriske rekkevidder på rundt 100 kilometer som gjør de til en elbil i hverdagsbruk.
Men det er ikke alt.
For innen to år skal Mercedes nemlig ha mer enn 10 helelektriske EQ-modeller på marked fordelt over alle segmenter, så de er i gang med en voldsom elektrisk satsing anført av selveste S-klasse.
Les også: