Det er bare å holde seg godt fast når Mercedes nå tramper den elektriske gasspedalen i bånn, og nå skal stjernemerket vise fram fem nye elbilmodeller under bilutstillingen på hjemmebane.
I juli kom nyheten som ikke var veldig overraskende. Mercedes legger alle eggene i elbil-kurven, og skal investere over 40 milliarder mellom 2022 og 2030 for å lage best og flest mulige helelektriske modeller.
Det er ikke overraskende, for Mercedes planlegger nærmest å teppelegge det elektriske alfabetet ‒ EQA, EQB, EQC, EQE, EQS, EQT og EQV.
-->
Det høres jo voldsomt ut, men er utrolig nok bare starten på den elektriske tiden for merket basert i Stuttgart.
Og til den internasjonale bilutstillingen i Tyskland, kjent som IAA og normalt arrangert i Frankfurt, skal de vise fram fem nye elbilmodeller.
I år heter bilshowet IAA Mobility 2021 og arrangeres i München, og skal altså fokusere på framtidens mobilitet. Og det inkluderer i høyeste grad elbiler, og Mercedes sparer altså ikke på kruttet.
‒ Med premiere på hele fem helelektriske modeller, viser Mercedes-Benz at de er godt i gang med å bevege seg fra «elektrisk først» til «kun elektrisk», sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.
Mer eksakt kjører Daimler nå etter nå de kaller «Lead in Electric», og med dette i bunn vil Mercedes-Benz, Mercedes-EQ, Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach og Smart dukke opp under IAA Mobility med totalt åtte premierer.
Fem av disse er elbil-modeller, og i tillegg vil de også vise en høyytelseshybrid.
‒ Blant premierene vil luksus-sedanen EQE være et av høydepunktene, en modell som vil få flere elementer fra vårt elektriske flaggskip EQS, sier Myhre.
De siste årene har Mercedes stadig tettet avstanden mellom A-klasse og S-klasse, noe premieren på den nye utgaven av den aller minste modellen viste. For da nye A-klasse ble lansert i 2018 hadde den tilnærmet det samme sikkerhetsutstyret som S-klasse, og kunne også by på en nyhet ‒ MBUX-infotainment-systemet som det også var mulig å snakke til.
Og det lover jo godt for kommende EQE, for som kjent er EQS en voldsomt imponerende teknologisk bil.
Målet er da også at Mercedes-EQ skal vise hvor sportslig og komfortabel en elektrisk sedan kan være gjennom EQE, og tyskerne lover at elbilen skal sette en ny standard i sin klasse.
Innvendig lover de også et romslig interiør, mens «en-bue»-designet skal gi EQE et atletisk ytre.
Videre skal også Mercedes-AMG vise fram sin første elbilversjon, og her handler det altså om å kombinere luksusen fra Mercedes med de sportslige egenskapene fra AMG.
I tillegg skal Mercedes-AMG også presentere sin første høyytelseshybrid som er sortert under teknologimerket E Performance.
Den ypperste luksusen finner vi under merkelappen Mercedes-Maybach, og disse skal også vise hvordan den 100-årige tradisjonen med de ultimate luksusbilene kan tas inn i den nye og elektriske mobilitetsalderen.
EQB har allerede fått sin premiere i Kina, og i München skal den europeiske utgaven debutere.
Lille Smart sorterer også under Daimler, og er nå er fellesmerke med den kinesiske Geely-gruppen som også eier Volvo Cars. Smart skal bli et rent elbilmerke, og hva som vil komme ut av denne satsingen vil vi få en smakebit på under IAA Mobility 2021.
Videre kan Mercedes opplyse at det også blir premiere på Mercedes-Benz S-klasse Guard og C-klasse All-Terrain under bilutstillingen, og moroa starter 7. september og varer til 12. september.
Les også: