Hei, Padda som elbil!

Det var kanskje bare et tidsspørsmål. Nå kommer den helelektriske utgaven av den klassiske Citroën DS ‒ bedre kjent her hjemme som Padda.


Det er få, om noen, store bilmerker som har laget så spesielle modeller som det Citroën har gjort.

Den aller «merkeligste» var selvsagt 2CV, denne lille runde og snodige bilen som levde mye lenger enn noen hadde trodd. Den kom allerede i 1948, og Citroën ga seg ikke før den rundet 42 år i 1990. Ja, ganske så fantastisk.

Den andre ble hyllet som en framtidsvisjon og som en aerodynamisk ener, nemlig Citroën DS lansert i 1955.

Dette lange og flate flaket ble også berømt for sine smarte løsninger og ikke minst sitt imponerende fjæringssystem og moderne bremser, og i 1967 ble den også den aller første masseproduserte bilen som fikk hovedlys som faktisk svingte sammen med bilen.

Begge to ble legender.

Nå har britiske Electrogenic funnet fram hjertestarteren og gitt den ikoniske Padda et nytt elektrisk liv, for de har rett og slett laget en elbilversjon av verdens vakreste padde.

Det Oxford-baserte selskapet sier like godt at de har gitt det magiske flyvende teppet enda bedre kjøreegenskaper, og koblet det til et helt stille og utslippsfritt elektrisk drivverk.

Dette blir etter alle solemerker den første profesjonelt ombygde elektriske DS-utgaven, og Electrogenic har erstattet den 2-liters 4-sylindrede bensinmotoren med en «Hyper9» børsteløs elektrisk motor. Denne byr på 120 hk og et dreiemoment på 235 Nm, og kraften leveres til forhjulene gjennom bilens eksisterende manuelle girkasse.

Den elektriske Padda kan by på et batteri på 48,5 kWh, og Electrogenic mener at det bør holde til rundt 225 kilometer før ladekabelen må fram. Og denne håndterer 29 kW, så det tar omtrent et par timer å lade opp batteriet.

Electrogenic tilbyr dog flere versjoner, og det er mulig å få denne med en rekkevidde som overgår 322 kilometer.

På plass er også det berømte hydrauliske luftfjæringen, hvor den mekaniske og litt støyende pumpen er oppgradert med en elektrisk og ganske så stille pumpe ‒ ikke dumt!

En av fordelene med å konvertere klassikere over til elbiler er at man ikke trenger å bry seg med designet, som jo aller helst bør være uforandret. Og det er også Paddas, og utvendig er det foruten «EV»-merket umulig å se at det faktisk er en elbil ‒ om du ikke begynner å lete etter eksosrøret da.

‒ Å gi klassiske biler ny kraft med helelektrisk drivverk gir en rekke fordeler, fra brukervennlighet til pålitelighet og ytelsesgevinster, sier Steve Drummond, direktør og en av grunnleggerne av Electrogenic.

‒ Men med våre konverteringer er målet alltid å forbedre bilens originale egenskaper. I denne forbindelse var Citroen DS ideell for en elektrisk konvertering ‒ det stille drivverket gir den rolige kjøreopplevelsen og passer perfekt til bilens karakter.

En annen som var med på å stifte Electrogenic heter Ian Newstead, og han er også en direktør.  

‒ Det virker riktig å bruke moderne teknologi for å fremtidssikre en bil som var så langt foran sin tid da den kom ut på 1950-tallet, sier han.

‒ Vår konvertering blåser nytt liv i DS, og betyr at fremtidige generasjoner kan fortsette å nyte sin sjarm i flere tiår framover.

Det er dog et problem.

Electrogenic bygger om biler på oppdrag fra kunder, så det er ikke snakk om en masseprodusert elektrisk Citroën DS dette her.

Og det er jo synd, men den gode nyheten er at når Electrogenic nå har laget en, kan de lage mange flere.

For, og dette har vi brent inne med mens vi har skrevet artikkelen, mange nordmenn ligger nok paddeflat etter en slik utgave.

Vel, nok prat. Så her har du bildene av den elektriske og ganske så vakre Citroën DS:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter