Dette må vel være årets elbil-konsept? (Fotos: Makkina)
Dette er et av årets elbil-konsept
Britiske Makkina har så lyst til å feire at Triumph runder 100 år at det har laget det som må karakteriseres som årets konsept ‒ en elektrisk Triumph TR25. For en elbil!
Triumph Motor Company kan riktignok spore sine aner helt tilbake til 1885, for da grunnla tyske Siegfried Bettmann sitt selskap. Som mange andre på tiden handlet det først om sykler, men eksakt import av slike som de solgte under sitt eget navn i London.
Navnet Triumph dukket opp året etter, og i 1889 avanserte de videre til å produsere egne sykler i en fabrikk i Coventry. I 1902 tok de steget til motorsykler, og til slutt sto bilene for tur.
-->
Og det er akkurat 100 år siden, for det skjedde i 1923. På 1960-tallet ble de kjøpt opp av Leyland som også sikret seg Rover noen år senere, og dette er gruppen som skiftet navn til Rover-gruppen og som i dag er representert gjennom merkene Jaguar og Land Rover.
I 1953, akkurat 70 år siden, skrev Triumph seg inn i historiebøkene.
For å skape blest rundt merket fant Triumph veien til Jabekke nord i Belgia med en ganske så oppsiktsvekkende bil kalt TR2 MVC575. Der foregikk det nemlig rekordforsøk, og Triumphs «Jabbeke» skulle forsøke seg på rekord i klassen under 2 liter.
Dette var en pre-produksjon prototype bil som du skal få se bilde av lengre nede, og den hadde noen svært så strømlinjeformede deler. Ja, det var knapt et hull i den litt egglignende bilen foruten der føreren skulle sitte. Det var for øvrig testfører Ken Richardson.
Bilen hadde skjold og et metalldeksel foran. Fargen, som du ikke kan se på bildet i svart/hvitt, var en blågrønn nyanse. Denne har i ettertid blitt synonymt med «Jabbeke» TR2, og bilen kan sees på selveste British Motor Museum i Gaydon rett ved siden Jaguar Land Rover og Aston Martin og ikke så veldig langt unna Birmingham.
For denne bilen ble historisk, og Richardson kusket den akkurat over 200 km/t ‒ og den passerte dermed drømmegrensen.
Nå gjør den et sensasjonelt comeback og tråkker inn i rampelyset for andre gang, for Makkina har tolket den på nytt med en versjon som heter Triumph TR25 by Makkina. Her har de vært tro mot både designet og dimensjonene, slik man jo helst bør når man skal hylle en legende.
Makkina forklarer at de hele veien ønsket å få fram egenskapene som gjorde MVC575 til en så viktig bil.
Fronten har fått sine to karakteristiske frontlykter som skulle bli synonymt med Triumphs påfølgende sportsbiler, samt at de har beholdt de slanke, aerodynamisk optimaliserte utvendige overflatene.
Bilen kommer også med kun et sete som rekordbilen, men det er også mulig å flippe ut et passasjersete, og bilen har også fått den kompromissløse førerfokuserte kabinen.
Resultatet er nesten guddommelig, for sjekk dette:
Dette er altså en elbil, og Makkina har løftet drivverket fra den lille BMW i3S. Dermed har de også klart å få den viktige vektfordeling på nærmere 50/50, så denne som byr på et lavt tyngdepunkt bør også kunne takle svinger.
‒ Vårt mål var å oppdatere den sanne karakteren til den originale rekordbrytende «Jabbeke» TR2 med vårt design, gjennom både interiør- og eksteriørdesign, sier Makkina-direktør Michael Ani.
‒ Ved å bruke BMW i3S-plattformen kan vi skape en blanding av gammelt og nytt med den TR2-inspirerte kroppsformen og den allsidige og tilpasningsdyktige drivlinjen, og skaper en sømløs, helelektrisk opplevelse. i3S-plattformen beviser at det kan være gøy å kjøre elbil! Kombinasjonen av øyeblikkelig dreiemoment, akselerasjon, smidighet og stillhet er like overbevisende nå som alltid.
Den innvendige jobben tok nok ikke så veldig lang tid, for føreren skal ikke ha noen unødvendige distraksjoner. Her er det kun kjøreopplevelsen som gjelder.
Frontlyktene til TR25 nikker altså tilbake til «Jabbeke» TR2, og det er også en «25»-signatur som tar oss til nok et jubileum ‒ Makkinas 25-årsjubileum.
Det meste er altså ryddet bort i dashbordet, men viktig info må selvsagt vises. Det gjøres via en selvsentrerende skive i rattet viser all viktig informasjon, mens en sentral instrument-boks viser veihastighet, ladenivåer og batterirekkevidde.
Eikerrattet hyller «Jabbeke» TR2s hjul, og der finner også sjåføren kjøremoduser, data og bilens navigasjonssystem.
Makkina har 25-års erfaring med å produsere design for noen av bilindustriens største aktører, og med «Jabbeke» på CV’en bør de ikke bli arbeidsledige med det første.
Triumph har på sin side produsert noen eksepsjonelle biler, fra de flotte små TR-sportsbilene til hverdagsbilen Dolomite og sportsbilen Spitfire. I dag er det BMW-gruppen som sitter på rettighetene til det tidligere britiske bilmerket, og har gitt sin velsignelse til å bringe TR25 til live 70 år etter at den satte rekord.
‒ Triumph er et utrolig betydningsfullt navn i bilindustrien, og vi visste at vi hadde et sterkt ansvar for dens gjenoppvåkning gjennom TR25. Enten gjennom sin høyt elskede TR-sportsbilserie eller sin høyt respekterte serie med sedaner, forblir Triumph et elsket navneskilt som har en veldig spesiell plass i våre hjerter her hos Makkina, sier Michael Ani.
‒ Vi er stolte av måten vi har revitalisert Triumph-navnet, og takker våre venner BMW Group for å gi oss æren av å markere en bil som ikke bare feirer vårt 25-årsjubileum, men også 70 år med «Jabbeke» TR2 rekordløp og 100 år med dette ikoniske merket.
Og BMW angrer garantert ikke. For sjekk denne elbilen, og som vi lovet finner du også et bilde av den originale Triumph TR2 MVC575 også. Kos deg med disse:
Les også: