Mercedes har på gang et nytt konsept i innstegssegmentet. (Foto: Mercedes)

Mercedes pirrer med en ny innstegsmodell

Det gjelder som kjent å være på hugget. Halvannen måned før Mercedes viser et nytt konsept starter pirringen av den.


Det er to grunner til at de internasjonale bilmessene anno 2023 er enda litt viktigere enn tidligere. For det første har bilmerkene blitt snytt for slike utstillinger de siste årene grunnet pandemien, og for det andre har kampen om elbiler blitt knallhard med stadig flere aktører.

Det gjelder altså å være på hugget når det kommer til de store bilutstillingene, og for de tyske merkene er den aller viktigste høstens IAA Mobility.

-->
Den tyske bilmessen starter den første uka i september, og i år har rekordmange meldt seg på arrangementet i München. Og det er ikke bare bilmerker, for både luftfarten, jernbanen, sykkelindustrien, teknologiselskaper og til og med NASA har meldt sin ankomst.

Talere under mobilitetssekvensene er store navn som Bugatti Rimac-sjefen Mate Rimac, BMW-sjef Oliver Zipse, Polestar-sjef Thomas Ingenlath og Volkswagen- og Porsche-sjef Oliver Blume. Og ja, selvsagt Mercedes-sjef Ola Källenius.

Alle disse skal snakke om morgendagens mobilitet og hva det betyr både for selskapene og ikke minst folket selv, men det som kommer til å stikke av med mest oppmerksomhet er de nye bilene som blir avduket. Og Mercedes begynner pirringen allerede nå.

Det tyske stjernemerket stiller selvsagt svært godt forberedt til arrangementet, og tar med kjøretøy fra alle segmentene de opererer i. Det inkluderer merkevarer som Mercedes-AMG, G-klasse, Mercedes-Maybach og Mercedes‑Benz Vans, så her får besøkende nok å titte på.

Nyhetene inkluderer en verdenspremiere av E-klasse All-Terrain, en utgave som gjør denne klassen komplett. De har også antydet noe annet ganske spennende, nemlig en elektrisk utgave av selveste G-klasse. Denne vises fram med kamuflasjemønster, men vil uansett tiltrekke seg voldsom oppmerksomhet.

Andre biler som gjør sin show-premiere inkluderer nye EQA, EQB og EQV, samt at publikum får en titt på framtidens Mercedes via Vision EQXX-teknologien. Dette inkluderer supersportsbilen Vision One-Eleven, en nytolkning av 1970-talls-ikonet C 111.

Men det er ikke alt.

Mercedes har også ristet liv i 30 elektriske biler som kan frakte publikum fra Mercedes-Benz Pavilion, og dermed får de også en unik mulighet til å sitte på noen av de flotte bilene som Mercedes tilbyr.

Og unik er iallfall muligheten til å sitte på med visjonsbilen som heter nettopp Vision EQXX. Den er nemlig også på plass, og ingen trenger å være redd for at den går tom for strøm i løpet av dagen.

Elbilen tok nemlig turen fra Tyskland til England via vanlige veier og til og med motorveier og alpeveier, og den ga seg ikke før den hadde rullet 1.300 kilometer. Ja, solid rekkevidde-rekord for elbiler.

Men det er også et svært spennende konsept som finner veien til München. Nemlig et konsept som går inn i det som det tyske merket kaller «Mercedes‑Benz Entry Segment».

Mercedes har på gang et nytt konsept i innstegssegmentet. (Foto: Mercedes)

Det betyr at de har på gang en ny rimelig helelektrisk utgave, men de holder foreløpig kortene tett til brystet når det kommer til denne.

Det de sier er at konseptet byr på «klasseledende innovasjon, design og digital opplevelse», og det er faktisk alt de vil avsløre nå.

Som vi kan se av bildet over har den litt coupélignende og aerodynamiske linjer, så det virker om ikke annet lovende.

Og siden pirringen allerede har startet så regner vi med at stjernemerket kommer med nye drypp før vi når 5. september, for da er det endelig klart for den store IAA-messen og avdukingen av det spennende konseptet.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter