Mercedes med gjennombrudd for selvkjørende biler

Som det første bilselskapet i verden har Mercedes fått en internasjonal godkjenning som baner vei for selvkjøring på nivå 3.


Mange elsker å kjøre bil, men det er også litt situasjonsbetinget. Køkjøring er for eksempel ikke så veldig mange hypp på, for du skal være ganske glad i å kjøre bil om du syns akkurat det er gøy.

Mange vil helst slippe kjøringen helt, og dette har vært en gammel drøm som stadig har kommet nærmere de siste årene. Nye biler er delvis selvkjørende, og befinner seg på nivå 2 på den autonome skalaen som går til nivå 5.

-->
Det betyr at bilen i spesifikke situasjoner kan hjelpe føreren, som for eksempel å hjelpe til med bremsing, følge bilen foran på motorveien og holde bilen i sitt eget kjørefelt.

Nivå 3 er et mellomsteg mot nivå 4 som betyr helt selvkjørende biler i de fleste vanlige situasjoner. På nivå 4 skal altså bilen selv kunne stå for kjøringen i hverdagen, og førersetet kan da være tomt.

Når man når nivå 5 kan produsentene rett og slett droppe rattet om de vil, for de bilene skal kunne kjøre av selv uansett forhold og hvor de enn måtte befinne seg.

Et stort steg vil altså være nivå 3, for selv om noen biler faktisk har en del automatiske assistenter er det fortsatt ikke noen bilmerker som har fått en internasjonal tillatelse til å komme med biler på dette nivået. Før nå.

Mercedes melder nå at de ha fått en tysk godkjenning kalt UN-R157 for nivå 3, og dette baner vei for selvkjørende biler i land som har lover som åpner for slike biler.

Det tyske premiummerket vil tilby et nivå 3-system via deres Drive Pilot til S-klassen i første halvdel av neste år.

‒ I mange år har vi jobbet for å realisere vår visjon om automatisert kjøring. Med dette lidar-baserte systemet har vi utviklet en innovativ teknologi for våre kjøretøyer som tilbyr kundene en unik, luksuriøs kjøreopplevelse og gir dem det som betyr mest: tid, sier Markus Schäfer, medlem av styrene til både Daimler og Mercedes-Benz.

‒ Med godkjenning fra myndighetene har vi nå oppnådd et gjennombrudd: Vi er den første produsenten som setter betinget automatisert kjøring i serieproduksjon i Tyskland.

‒ Med denne milepælen beviser vi nok en gang vårt banebrytende arbeid innen automatisert kjøring og setter også i gang et radikalt paradigmeskifte. For første gang i 136 år med bilhistorie overtar kjøretøyet den dynamiske kjøreoppgaven under visse forhold. Samtidig, vi er glade for at Tyskland fortsetter sin pionerrolle innen automatisert kjøring med denne godkjenningen.

Tyskland har siden 2017 åpnet for testing av nivå 3 i enkelte områder, men først tidlig i år kom de med spesifikke tekniske krav rundt en slik teknologi. Siden har det blitt klart at disse kravene også er overførbare til resten av Europa, og Mercedes har nå grepet muligheten som har åpnet seg.

I første omgang skal Drive Pilot være klar på 13.191 kilometer med motorvei i Tyskland, og Mercedes er allerede i gang med omfattende testing av systemet i for eksempel USA og Kina. De melder at så snart det er et nasjonalt juridisk rammeverk for betinget automatisert drift i ytterligere markeder, vil teknologien rulles ut trinnvis.

Så hva betyr dette for de som sitter bak rattet på en S-klasse med denne kjørepiloten?

Vel, Drive Pilot vil kunne overta noe av kjøringen, og i første omgang når det er tett trafikk og opp i hastigheter til 60 km/t. Når føreren aktiverer Drive Pilot, kontrollerer systemet hastigheten og avstanden, og styrer selv bilen.

Ruteprofilen, hendelser som inntreffer på ruten og trafikkskilt leses av bilen selv. Systemet reagerer også på uventede trafikksituasjoner og håndterer dem selvstendig, for eksempel ved unnamanøvrering innenfor kjørefeltet eller nedbremsing.

Konkret betyr det at personen som sitter bak rattet kan fiske opp mobilen og sjekke sosiale medier og virale videoer ‒ uten å bryte loven. For bilen er sjåføren.

Systemet som sørger for dette består både av lidar, kamera og mikrofon ‒ det siste viktig for å oppdage sirener når det kommer utrykningskjøretøy.

Det inkluderer også en sensor for føreforholdene, mens kamera leser av veigeometri, ruteprofil, trafikkskilt og uvanlige trafikkhendelser som ulykker eller veiarbeid.

Men det er slik at de bak rattet også må være klar til å overta jobben, og om dette ikke skjer etter ulike oppfordringer vil bilen stanse opp og starte sin egen nødprosedyre.

Dette inkluderer å sette på varselblinkere, aktivering av Mercedes’ nødanropssystem og automatisk låse opp dører og vinduer slik at førstehjelperne kommer seg enkelt inn i bilen.

Nye S-klasse kommer selvsagt både med internettforbindelse, og store skjermer gjør det mulig å for eksempel å se en serie i bilen.

Da er det kanskje ikke lenger så irriterende at det er litt kø på vei til eller fra jobben?

Slik er Drive Pilot bygd opp:

Les også:

Les mer om:

Nyheter