I begynnelsen av 1970-tallet foregikk det forhandlinger mellom
Daimler-Benz AG og Steyr-Daimler-Puch i den østerrikske byen Graz. Det var langt fra tilfeldig, for Mercedes hadde nemlig en
idé om en helt ny modell som skulle smelte sammen terrenget med byen. Og de
mente det passet usedvanlig bra å produsere disse i alpelandet Østerrike, og ville
at Steyr skulle sette de sammen på fabrikken i Graz.
(wagon) som også passet i terrenget (gelände), og utviklingen av
det som ble kalt en geländewagen startet opp i 1972. Året etter hadde Mercedes blitt enig om hvordan den skulle
være, en firehjulsdrevet lettvekter for privat bruk. Men det ble en trang fødsel. For sjefene klarte ikke å bli enig om hvordan bilen egentlig
skulle være, men til slutt endte de opp med et konsept som hadde
spesifikasjoner langt over datidens terrengbiler. De ville satse mot noe de
kalte eksklusive fritidsbiler. Så dermed var det bare å begynne byggingen og testingen, som
blant annet førte dem både til Sahara og polarsirkelen i 1974. Planen var grandios, for de skulle ikke bare lage en forhøyd
terrengbil, men den skulle også fungere tilnærmet som en personbil, ha
firehjulstrekk og 100 prosent diff-lås.
den aller første Geländewagen debuterte altså i 1979 som med den originale
460-serien. Den kom med fire motoralternativer, fra 72 hestekrefter til
156 hk. Kundene hadde valget mellom en kortversjon som kabriolet, eller
stasjonsvogn som enten kort eller lang versjon. Sjekk milepælene for G-klassen helt nederst i saken. 10 år ble feiret med introduksjon av 463-serien, og siden
den gang har G-klassen blitt oppdatert med den seneste teknologien regelmessig.
og gjorde innsiden mer komfortabel med mer sitteplass foran og bedre seter. Nå er det altså 40 år som gjelder, og nå slår Mercedes like godt til med tre eksklusive bursdagsmodeller som de har kalt «STRONGER THAN TIME Editions». Den minste er en G 400 d med en ny 6-sylindret OM 656 dieselmotor,
som yter 330 hk med et dreiemoment på 700 Nm fra 3.400 til 4.600 r/min. Den neste er en G 500 som har en 4-liters V8 bensinmotor med
422 hk, og dreiemomentet er på 610 Nm fra 2.000 til 4.750 r/min. Disse to kommer som en AMG Line, og for G 500’s del også med
et sportseksosanlegg. Mercedes har også puttet inn en masse ny teknologi i
modellene, som førerassistentpakken og 360 graders kamera. Toppen på kransekaka er ikke overraskende en ekte terrengkonge,
Mercedes-AMG G 63. Denne skal altså markere 20 år for AMG-versjonene til
G-klassen, og gjør det med et brak. For under panseret sitter det en 4-liters V8 biturbo-motor med
585 hk. Det er bakhjulsfokusert firehjulstrekk (40:60), den har tre difflåser, og
girskifte bør gå lynraskt med en 9-trinns AMG Speedshift TCT-kasse. Et dreiemoment på 850 Nm fra 2.500 til 3.500 r/min skyver
denne fram så det holder, og den sprinter opp til 100 km/t på 4,5 sekunder. Toppfarten er på 220 km/t, som økes til 240 km/t med AMG
Driver's Package. Det bør vel være en passende bursdagsfeiring. Her er milepælene til G-klassen, den lengstlevende modellserien til Mercedes. Og gå nå ikke glipp av bildeserien helt til slutt.
- 1979
pressen. Produksjonsstart av 240 GD, 300 GD, 230 G og 280 GE.
- 1980
1980 blir pave John Paul II for første gang kjørt i en pavebil (popemobil) basert
på 230 G.
- 1981
nå air condition, sidevendte seter og en hard topp. Det er 22 farger å velge
mellom.
- 1983
Claude Brasseur første over målstreken i en 280 GE.
- 1985
Standardutstyret inkluderer nå også differensiallåser, sentrallås og en turteller.
- 1987
en automatisk antenne og en større tank.
- 1989
fire motorvarianter: 250 GD, 300 GD, 230 GE og 300 GE. Det finnes tre versjoner:
Kabriolet, kortversjon stasjonsvogn og en lang stasjonsvogn.
- 1993
terrengbilen. 5-literen i den begrensede spesialmodellen utvikler 177 kW/240
hk. Fra september er G-modellene offisielt kjent som G-klassen. Modellbetegnelsene
er G 230, G 300, G 350 turbodiesel etc.
- 1994
internt ventilert frontskivebremser og kollisjonspute for føreren.
- 1996
(130 kW/177 hk) lanseres.
- 1997
variant med en elektrohydraulisk myktopp.
- 1998
legges til det vanlige modellutvalget.
- 1999
den offisielle salgsporteføljen til G-klasse for første gang.
- 2001
- 2002
motor.
- 2004
Den kraftigste G-klassen til dags dato har en effekt på 350 kW (476 hk).
- 2006
G-klassen. G 320 CDI erstatter de tidligere dieselmodellene G 270 CDI og G 400
CDI.
- 2007
instrumentpanel.
- 2008
V8-motoren med 285 kW (388 hk). Modifisert radiatorgitter med tre louvres.
- 2012
- 2013
overlegen terrengskapasitet.
- 2015
materialvalg både innvendig og utvendig. I tillegg går den nye G 500 4×4² med portalaksler
inn i serieproduksjon.
- 2017
G 650 Landaulet kommer, og den er begrenset til 99 eksemplarer.
- 2018
introdusert, og som bursdagsmodellene er bygget på.
- 2019
sin 20-årsdag i år. Mercedes feirer ikonet med tre spesielle modeller. Her er bilder av G 350 d , G 400 d og G 500: Les også: